Apple beëindigt iPad-taks

Uitgevers moesten 30 procent van de opbrengsten van de iPad abonnementen afdragen aan Apple. Beeld
Uitgevers moesten 30 procent van de opbrengsten van de iPad abonnementen afdragen aan Apple.

Apple schrapt de heffing van dertig procent die uitgevers het computerconcern moesten betalen wanneer zij abonnementen op boeken, kranten en video's aan het publiek verkopen voor gebruik op de iPad of iPhone.

Het concern heeft onlangs stilletjes de voorwaarden voor zijn App Store aangepast. Bedrijven die abonnementen aanbieden voor de iPad en iPhone zijn niet langer verplicht deze te verkopen via de App Store. Dit mag nu ook via hun eigen website.

Al twee jaar bakkeleien uitgevers in de hele wereld hierover met Apple. Het concern steekt bij alle verkopen via zijn App Store dertig procent van de prijs in zijn zak.

Omdat Apple als enige de macht heeft over het besturingssysteem van de iPad en iPhone, kan het concern de werking van programma's van derden op afstand blokkeren.

Voortaan mogen uitgevers van bladen, muziek en video rechtstreeks aan hun klanten verkopen via de eigen website. Dat heeft als bijkomend voordeel dat de uitgevers weer weten wie hun klanten zijn. Apple weigert de klantgegevens van App Store-bezoekers te delen met de uitgevers.

Nog steeds gebruikt Apple zijn dominante marktmacht: uitgevers die via de eigen website verkopen, mogen hiervoor geen reclame maken. Dan sluit Apple de apps alsnog af.

Apple reageerde vandaag niet op vragen over het nieuwe beleid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden