Appelsientje naar Amsterdamse investeerder

Zuivelproducent FrieslandCampina verkoopt zijn sap- en frisdrankdochter Riedel, bekend van merken als Appelsientje en CoolBest, aan de Amsterdamse investeerder Standard Investment.

Appelsientje gaat naar Amsterdamse investeerder. Beeld anp
Appelsientje gaat naar Amsterdamse investeerder.Beeld anp

Het bedrijf verwacht de deal nog dit jaar te kunnen afronden.

FrieslandCampina, eigenaar van merken als Campina, Friesche Vlag, Chocomel en Fristi, liet in februari al weten dat het een koper ging zoeken voor Riedel. De frisdrankpoot past niet langer in de toekomstplannen van de onderneming, die zich volledig wil toeleggen op de productie van zuivel.

De Amsterdamse investeringsmaatschappij Standard Investment richt zich op kleine tot middelgrote bedrijven in Nederland en België. Zij heeft al belangen in onder meer fastfoodketen Burger King Nederland en de producent van afbakbrood Dutch Bakery.

Financiële details over de verkoop zijn niet bekendgemaakt.

Riedel is sinds 1879 actief met de productie van mineraalwater, limonade en vruchtendranken. In 1973 introduceerde het bedrijf onder de merknaam Appelsientje zijn eerste in karton verpakte vruchtensappen. Taksi kwam in 1985 op de markt, CoolBest in 1995 en DubbelFrisss het jaar daarna.

Riedel telt tweehonderd werknemers en was vorig jaar goed voor een omzet van 125 miljoen euro. Het in Ede gevestigde bedrijf is marktleider in Nederland in zowel de houdbare als gekoelde vruchtensappen en -dranken. Daarnaast is het bedrijf actief op de Belgische markt.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden