Plus

Appelsap: 'Het begon met een paar oude bankstellen'

Negen kunstenaars en instellingen zijn genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst 2017, de grootste cultuurprijs van de hoofdstad. Hiphopfestival Appelsap maakt kans in de categorie 'beste prestatie'.

De drie organisatoren van Appelsap. Vlnr: Koos Groenendijk, Rogier Smalhout en Wiecher Troost Beeld Linda Stulic

Het begon heel kleinschalig. Een paar oude bankstellen rond de muziektent in het Oosterpark, vrienden die dj'en. Nu trekt hiphopfestival Appelsap, dat in 2015 verhuisde naar het even­eens in Oost gelegen Flevopark, 15.000 mensen.

De jury zegt over het festival van Wiecher Troost, Rogier Smalhout en Koos Groenendijk: 'Appelsap heeft zich vanaf het jaar 2000 ontwikkeld tot een festival dat stevig verankerd is in Amsterdam en keer op keer met een aansprekende programmering een jong, breed en divers Amsterdams publiek weet te trekken.'

Wat kenmerkt Appelsap?
Wiecher Troost: "We proberen de hiphop­cultuur in de breedste zin des woords te representeren en daar zo progressief en verfrissend mogelijk in te zijn. Tot een aantal jaar geleden waren wij het enige festival dat hiphop een ­podium bood. Nu zie je dat ook de gewone popfestivals steeds meer hiphop programmeren en in Tilburg is er tegenwoordig Woo Hah!, een festival met alleen maar hiphop. Maar daar zit een grote concertorganisator achter, Mojo."

"Wij komen echt vanuit de hiphopcultuur. ­Mojo heeft met Woo Hah! in korte tijd iets groots uit de grond gestampt; iedere populaire rapper staat er. Zulke stappen kunnen wij als kleine organisatie met een beperkt budget niet maken. Het is ook niet onze ambitie een festival met alleen grote namen te organiseren. We willen een springplank voor nieuw talent zijn. We gaan ook meer voor de beleving, de sfeer, het stadse. Het is een festival gaan heten, maar Appelsap is vooral een samenzijn."

Hoe manifesteert u zich in Amsterdam?
"We doen in de loop van het jaar wel meer events, maar het draait om het jaarlijkse festival, dit jaar op 12 augustus. Het is een grote samenkomst van iedereen in Amsterdam die iets heeft met de hiphopcultuur, lekker met zijn allen in een park. We zijn heel klein en relaxed begonnen, maar naarmate de hiphop groeide en binnen de jongerencultuur steeds belangrijker werd, zijn wij mee gegroeid. Dat is heel organisch gegaan. We zijn langzaamaan steeds professioneler geworden."

"We waren een gratis festival, maar omdat er steeds meer mensen op afkwamen, moesten we aan crowdcontrol gaan doen. Dat was een omslagpunt. We moesten entreegeld gaan vragen, ook omdat als gevolg van de crisis subsidies waren weggevallen. In het Oosterpark waren we omgeven door huizen, waardoor er eerder sprake was van geluidsoverlast. Toen het park wegens een grote renovatie een jaar dichtging, zijn we verhuisd naar het Flevopark. En dat bevalt goed. Een parkachtige omgeving, waar we mensen niet tot last zijn, maar die nog wel binnen de A10 ligt."

Een van de criteria is 'creatief ondernemend'; wat doet u om Appelsap te promoten?
"We hebben een achtergrond in de reclame en marketing en denken heel erg na over hoe we ons presenteren. Het gaat ons behalve om het samenstellen van een goed programma ook om de look-and-feel van het festival. Onze creative director Rogier Smalhout houdt zich daar in het bijzonder mee bezig. We vinden de creatieve en esthetische kant heel belangrijk. Wat voor campagnes voeren we? Hoe ziet de huisstijl er uit?"

"De vormgeving hebben we altijd in eigen hand gehouden. Wie van ons drieën de naam Appelsap heeft verzonnen weten we niet meer, het wordt ons vaak gevraagd, maar het was een goede zet. We wilden geen stoere, Amerikaanse naam, maar een frisse Nederlandse. Het is toch interessant dat je een gewoon woord een nieuwe betekenis kunt geven? Veel Amsterdammers denken bij appelsap niet meer aan een frisdrankje maar aan een festival."

Wat doen jullie over vijf jaar?
"Ik hoop dat we dan een tweedaags evenement zijn, misschien langer zelfs: je zou rond de datum van het festival meerdere activiteiten in Oost kunnen organiseren. Onze roots en ons hart liggen daar. Oost is het stadsdeel dat ons de kans heeft gegeven groot te worden."

Wat vinden jullie van de andere genomineerden voor de Amsterdamprijs?
"We zijn fan van die dames van Well Made Productions. Ze hebben een Amerikaanse theaterstuk gelicenseerd, A Raisin in the Sun, en dat geheel op eigen kracht hier op de bühne gebracht. We herkennen daar veel in. Wij hebben ook altijd onafhankelijk geopereerd, buiten de gevestigde orde om. Dan loop je wel eens tegen gesloten deuren, maar als je die eenmaal hebt weten open te breken, heb je een veel grotere vrijheid dan wanneer je alles op de gebruikelijke manier doet."

"Van de andere genomineerden spreekt vooral cultureel platform We Are Public ons aan. Als ik vroeger van die lijstjes van genomineerde voor dit soort prijzen zag, kende ik er veel niet. De Amsterdamprijs zit steeds meer in ons wereldje. Het is sowieso een eer om met Appelsap te zijn genomineerd, maar het voelt ook echt als een boost."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden