Review

Anonymous ***

null Beeld

Regie: Roland Emmerich
Met: Rhys Ifans, Vanessa Redgrave

Schreef Shakespeare zijn stukken zelf? Deze vraag, die bijna alle Shakespearekenners onzinnig vinden, levert met Anonymous een historische soap op.

Ook het laten vergaan van de wereld gaat vervelen. Na de rampenfilms The day after tomorrow en 2012 stort regisseur Roland Emmerich zich met Anonymous op Shakespeare en zijn tijd. Hij wil er vast mee laten zien dat hij een bredere interesse heeft dan spektakelfilms. We willen het best geloven, maar een subtiele regisseur zal Emmerich nooit worden.

In Anonymous is Shakespeare (Rafe Spall) een ongeletterde drinkebroer en acteur, onder wiens naam de intellectueel Edward de Vere (Rhys Ifans), graaf van Oxford, toneelstukken publiceert. De graaf, die in de kring van koningin Elizabeth (Vanessa Redgrave) verkeert, durft het niet onder zijn eigen naam te doen, omdat de stukken politiek geladen zijn.

'Alle kunst is politiek gevoelig,' zegt hij tegen Shakespeare, die zich voor het gebruik van zijn naam vorstelijk laat betalen.

Het visueel fraaie Anonymous zet niet alleen het beeld van Shakespeare op zijn kop, maar ook dat van koningin Elizabeth. Wie de film ziet, begrijpt niet hoe zij aan haar bijnaam Virgin Queen is gekomen, want ze verslindt de ene minnaar na de andere met als resultaat bastaardkinderen.

Aan het einde van haar leven woedt rond haar opvolging een machtsstrijd, die in handen van Shakespeare een meedogenloos koningsdrama zou hebben opgeleverd, maar hier blijft steken op het niveau van een bloedige soap. James VI van Schotland staat in de startblokken voor het koningschap, maar de graaf van Essex - drie keer raden van wie hij een bastaardzoon is - heeft er ook zin in.

In het gekonkel achter Elizabeths rug raakt de kijker, net als de koningin, het spoor nogal eens bijster. Bastaardkinderen, incest, verraad en meedogenloze ambitie: alle elementen van een duister Shakespearedrama zijn aanwezig, maar Anonymous, dat een stuk korter had gekund dan 130 minuten, lijkt onbedoeld soms meer een parodie op het werk van de man uit Stratford-upon-Avon - voor Emmerich de man uit Oxford - dan een hommage. (Jos van der Burg)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden