Anne als eigentijdse puber bij de BBC

Anne Frank in Madame Tussauds in Berlijn. Foto EPA/Rainer Jensen Beeld
Anne Frank in Madame Tussauds in Berlijn. Foto EPA/Rainer Jensen

In tegenstelling tot eerdere film- en tv-bewerkingen van het dagboek van Anne Frank wordt het meisje in een nieuwe BBC-reeks naar voren geschoven als een brutaal, soms ronduit onbeschoft wicht.

Een groepje Britse technici, acteurs en figuranten, deels in veertigerjarenkleding gestoken, schaart zich dankbaar en hongerig in de rij kleumende wachtenden voor de catering op het Amsterdamse Molenpad. Uit de groep duikt een klein meisje met natgeregende pijpenkrullen op, een armoedig groengebreid vest om haar ranke schouders geslagen en in haar handen een groot leeg bord. De gelijkenis is frappant, bijna griezelig: de achttienjarige Ellie Kendrick ís Anne, de jongste dochter van Otto en Edith Frank.

We zijn te gast op de laatste twee draaidagen van The diary of Anne Frank, een BBC-serie in vijf afleve-ringen van een halfuur. De binnenopnamen vonden plaats in een studio in Oost-Londen, waar het interieur van het beroemde Achterhuis tot in de kleinste details werd nagebouwd. Om de vluchtroute in beeld te brengen, die de Franks in juli 1943 ondernamen vanaf hun oorspronkelijke huis op het Merwedeplein naar hun schuiladres op de Prinsengracht, is de BBC-ploeg neergestreken in Amsterdam.

In tegenstelling tot eerdere film- en televisiebewerkingen, waarin de Joodse onderduikster veelal werd neergezet als een perfect en braaf meisje, wordt Anne naar voren geschoven als een brutaal, soms ronduit onbeschoft wicht. ''Een echte puber,'' zegt scenarioschrijfster Deborah Moggach die ervan overtuigd is dat 'haar' Anne waarheidsgetrouwer en realistischer is dan kijkers tot nog toe zagen. ''Tv- en filmmakers zijn tot nog toe huiverig geweest om de waarheid te laten zien, bang dat hen gebrek aan respect werd verweten.''

''Het belangrijkste is dat we haar beschouwen als een eigentijdse tiener,'' vervolgt Moggach. ''Dus staan we uitgebreid stil bij het moment dat ze, aangewakkerd door haar verliefdheid op mede-onderduiker Peter, seksueel ontwaakt; een cruciaal moment in het boek. En we voelen hoe benauwend en frustrerend het moet zijn geweest, dankzij een wrede speling van het lot, om als elke normale tiener die ernaar verlangt zich los te maken van het ouderlijk gezag, opgesloten te zitten met twee ouders, een wildvreemd gezin en een, nota bene, 55-jarige kamergenoot.''

Claustrofobisch gevoel
''De serie concentreert zich vooral op wat er zich binnen de muren van het Achterhuis afspeelt,'' zegt Iain Glen, die zich voor de rol van Otto Frank gedeeltelijk kaal heeft laten scheren. ''We gaan nauwelijks de straat op en daardoor overheerst een claustrofobisch gevoel. Niet alleen krijgt de kijker een goed beeld van hoe het is om ondergedoken te zitten; je maakt van dichtbij mee hoe mensen proberen te overleven wiens persoonlijke en psychologische ruimte voortdurend wordt geschonden door anderen.''

''Vergelijkbaar met realityprogramma's als Big brother of Wife swap (Jouw vrouw, mijn vrouw, red.),'' zegt Tamsin Greig, die de rol speelt van moeder Edith. ''In deze tv-programma's duiken mannen en vrouwen een tijdje 'onder' met wildvreemde partners. Net zoals de Franks met elkaar opgescheept zitten in het achterhuis. Wat dat betreft is The diary of Anne Frank als tv-format actueel.''
Ze waren alledrie weliswaar bekend met de figuur Anne Frank, maar kenden het boek niet. Dat is inmiddels wel anders. Ellie Kendrick: ''Er zijn hele passages die woord voor woord terug te vinden in het script. Daardoor blijft de serie trouw aan wat Anne heeft opgeschreven en hoor je háár stem.''

Voorafgaand aan de opnamen brachten de acteurs voor het eerst in hun leven een bezoek aan het Anne Frank Huis. Tamsin Greig werd vooral getroffen door het feit dat het Achterhuis 'ineens een plafond had'. ''In de tv-studio waren we weliswaar aan alle kanten ingesloten, maar boven ons hingen lampen en microfoons. Als je even opzij stapte, was je weer op de studiovloer terwijl je hier echt geen kant op kon.''

Wat hopen de acteurs dat deze zoveelste bewerking van het dagboek bij de kijkers losmaakt? ''Ik hoop vooral dat ze aangenaam verrast zullen zijn,'' zegt Iain Glen. ''Heel wat mensen denken dat ze het verhaal van Anne Frank wel zo'n beetje kennen, maar de kijker zal verbaasd zijn hoeveel meer achter die eenvoudige aantekeningen schuilgaat. Ik denk dat wij inmiddels zoveel beelden hebben gezien van concentratiekampen, dat we in zekere mate gehard zijn. Deze bewerking van The diary of Anne Frank brengt daar verandering in.'' (PATRICK BREMMERS)

The dairy of Anne Frank, maandag tot en met vrijdag, BBC 1, 20.00 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden