PlusFilm

Anna's War gaat als een nachtkaars uit

Anna (Marta Kozlova) belichaamt in Anna's War letterlijk het ontmenselijke effect van oorlog. De film toont hoe het voor dood achtergelaten meisje zich langzaam gaat gedragen als een dier om te overleven.

Anna's War.Beeld -

We ontmoeten de 6-jarige Anna (Marta Kozlova) in het massagraf waar ze met haar familie voor dood is achtergelaten. Maar Anna leeft. Een paar shots later zit ze in de schoorsteen van een schoolgebouw dat door de Nazi's is geconfisqueerd. Hier houdt ze zich de rest van de oorlog schuil en kijkt ze naar beneden.

Na dat intense begin (vooral het geluid is angstaanjagend) komt Anna's War in rustiger vaarwater. In prachtig belichte scènes klimt het meisje 's nachts naar beneden om voedsel en vocht te zoeken.

Ze haalt kruimels uit rattenvallen, drinkt water uit potten met verfkwasten. Die scènes laten zien dat dit slimme meisje een enorme overlevingsdrang heeft én dat ze langzaam verandert in een dier, alleen nog bezig met niet doodgaan. De oorlog ontmenselijkt Anna. De kat die halverwege opduikt is geen speelkameraadje, maar een lotgenoot.

Anna’s war

Regie Aleksej Fedortsjenko
Met Marta Kozlova, Ilja Belov, Sergej Fedorov
Te zien in Eye, Filmhallen, Rialto

Aleksej Fedortsjenko probeert de hele oorlog in dat meisje te proppen. Veel meer dan een gefragmenteerde opsomming van observaties wordt Anna's War niet. Haar visueel interessante schuilplaats laat weinig ruimte voor ontwikkeling.

Fedortsjenko filmt alles vanuit Anna's perspectief. Het is dus logisch dat we niet meekrijgen wat er precies in de ­buitenwereld gebeurt. We zijn net zo ­gedesoriënteerd als het meisje. Dat totale gebrek aan richting zorgt er helaas wel voor dat de film, ondanks wat late opwinding, als een nachtkaars uitgaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden