Animo voor Moederdag daalt

Terwijl de animo voor Moederdag ieder jaar afneemt, blijft het bloemetje als cadeau onverminderd populair. De bloemenveilingen doen deze week dan ook uitstekende zaken. Ze verwachten voor 125 miljoen euro aan bloemen en planten te verkopen, anderhalf keer zoveel als in een normale veilingweek, aldus bloemenveiling FloraHolland.

Toch is de interesse voor Moederdag, dit jaar op zondag 8 mei, steeds minder. De afgelopen zes jaar daalde de animo om deze dag te vieren met maar liefst 16 procentpunt, blijkt uit het jaarlijkse moederdagonderzoek van Q&A Research & Consultancy. Deed in 2005 nog 78,3 procent aan Moederdag, in 2010 was dit 65,2 procent en dit jaar is de belangstelling volgens het onderzoek onder 1400 respondenten met 62,4 procent nog minder.

Hoewel minder mensen dus bereid zijn hun moeders in het zonnetje te zetten, geven ze wel meer uit aan cadeautjes. Gemiddeld besteden zij 34 euro, ofwel 2,6 procent meer dan vorig jaar. Moeders krijgen cadeaus met een gemiddelde waarde van 22,50 euro, aan schoonmoeders wordt iets minder besteed (19 euro). Partners kunnen nog het meest verwachten; aan hen wordt gemiddeld 43,30 euro uitgegeven.

Schoonmoeders

Van degenen die een cadeau kopen (81 procent) is dat in de meeste gevallen voor de eigen moeder (76 procent), gevolgd door schoonmoeders (30 procent) en de partner (26 procent). Het aantal gekochte cadeaus blijft met gemiddeld 1,84 vrijwel gelijk aan vorig jaar. Toen waren dit er 1,86.

Net zoals afgelopen jaren doen consumenten hun aankopen voor Moederdag vaak op het laatste moment. Detailhandel Nederland verwacht dan ook op vrijdag en zaterdag een gezellige drukte in de winkelstraten. Volgens Q&A Research zal ruim 72 procent komend weekeinde nog een bezoek aan de winkels brengen.

Potorchidee

Daar zullen vooral bloemenzaken flink van profiteren. Bijna 48 procent van de Nederlanders is van plan een bosje bloemen voor moeder te kopen. Het meest populaire bloemetje is het gemengde boeket met veel kleuren. Vooral rozen, gerbera's, chrysanten, lelies en pioenrozen zijn daarin terug te vinden. Bij de planten is de potorchidee erg gewild, gevolgd door potroosjes, kalanchoës en hortensia's.

Na bloemen zijn cosmetica en verzorgingsproducten (22,3 procent) en chocolade, bonbons en snoepgoed (16 procent) veel gegeven cadeaus. Detailhandel Nederland signaleert dit jaar door het aanhoudend goede weer ook een trend voor verse producten, zoals aardbeien, vers sap en versgebakken brood voor bij het ontbijt. Een goedgevulde, luxe picknickmand om samen van te genieten past daarbij.

Sportieve moeder

Verder zijn er fairtradeproducten voor de bewuste moeder of sportkleding voor de sportieve moeder. Maar de traditionele moeder krijgt toch het liefst bloemen, sieraden, parfum, kleding of woonaccessoires, aldus de brancheorganisatie.

Net als vorig jaar vinden de meeste Nederlanders (ruim een derde) Moederdag eigenlijk vooral een commerciële aangelegenheid. Zo'n 27 procent grijpt deze dag aan om moeders te bedanken en een kleine 18 procent vindt het gewoon een leuke en gezellige dag. (ANP)

ANP Beeld
ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden