Plus

Angst en twijfel rond een politieke moord

In het Amsterdamse bos voert Orkater Julius Caesar uit, een weinig gespeeld werk van Shakespeare. 'Een prachtige tekst. Shakespeare legt een groot moreel dilemma bloot.'

De repetitie ziet er al theatraal uit Beeld Jochem van Laarhoven

Tussen de bomen klinkt trompetgeschal. Een wandelaar volgt het geluid, een stukje omhoog, over het bospad, en staat ineens bovenaan een tribune. Op het podium oefenen vijf koperblazers. Een groot wit kruis op het toneel verraadt dat het niet om een groepje jammende vrienden gaat. Hier wordt theater gemaakt.

De muzikanten van blazerskwintet K.O. Brass! maken met toneelgroep Orkater, het Bostheater en Stadsschouwburg Amsterdam dit jaar de zomervoorstelling in het bos: Julius Caesar van Shakespeare.

Vanavond speelt de cast onder regie van Michiel de Regt (37) de eerste try-out. Op 3 augustus gaat het stuk in première. De Regt heeft er zin in: "Het wordt wel tijd. Er moet natuurlijk nog veel gebeuren, maar twee weken voor de première denk ik: het is wel klaar."

Heel actueel
Op het toneel moeten nu de kostuums aan, ondanks de brandende zon die op het podium brandt. De acteurs komen op in pakken en capes. Mattias Van de Vijver draagt een witte bontjas. Hij is Julius Caesar.

Waarom dit relatief weinig gespeelde werk van Shakespeare? De Regt: "Julius Caesar is heel actueel, eigenlijk de oerversie van series als House of cards - een heldere vertelling over wat retoriek is, wat politiek. Wat in Julius Caesar wordt verteld, is nog steeds aan de hand, overal in de wereld, op elk niveau.

Nadat Caesar was vermoord, brak chaos uit. Ook nu zien we dat. Kijk naar de Arabische Lente: landen bevrijden zich van hun dictator, maar vervolgens maken strijdende milities elkaar kapot."

Op het podium ijsbeert Charlie Chan Dagelet, in de rol van Cassius: de moord op Caesar nadert, de angst neemt toe. De Regt ziet in de twijfels van Cassius en zijn compagnon Brutus een grote schoonheid. "Het is een prachtige tekst. Shakespeare legt een groot moreel dilemma bloot. Vooral voor Brutus, die moet kiezen tussen het landsbelang en zijn eigen wens, namelijk zijn vriend Caesar in leven houden. Julius Caesar gaat over idealen ten opzichte van eigenbelang."

Entertainer met inhoud
Dat is het mooie van Shakespeare, vindt De Regt: zijn teksten zijn nooit achterhaald. "Vaak denken mensen dat Shakespeare voor de elite is, maar zijn teksten zijn juist heel toegankelijk. Hij schreef voor alle lagen van de bevolking. Hij was een rasechte entertainer, maar wel eentje met inhoud. Dat is in deze tijd de perfecte combinatie: we zijn het inhoudsloze entertainment voorbij. Je kunt op een slimme en leuke manier je publiek be- spelen, terwijl je toch een belangrijk verhaal vertelt."

In het Bostheater wisselen regen en zon elkaar af. De toneelmaker is overgeleverd aan de natuur. De Regt: "Er zijn geen grote decorwisselingen mogelijk, dus die zoek je in het licht en in rookeffecten, bijvoorbeeld. En het is hier groot! Een opkomst kan al heel veel tijd kosten."

Los van deze kleinigheden is de regisseur vooral enthousiast: "Je begint in het licht en je eindigt in het volle donker. Dat zorgt ervoor dat het publiek steeds meer zijn focus richt: het invallende donker vernauwt de blik. Dat is goed voor elke voorstelling."

Tijdens de repetities lopen mensen in en uit. Een vader laat zijn dochter het theater zien. Een stel met matchende regenjassen en dito fietsen stopt bovenaan de tribune om een paar minuten te kijken. "Dat kun je niet voorkomen," zegt De Regt. "En dat hoeft ook niet: het is leuk, en de acteurs gaan toch net iets beter spelen als er naar ze gekeken wordt."'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden