Plus

Angry young men willen op moderne manier het land mooier maken

Jonge Amsterdammers willen met hun nieuwe linkse beweging de maatschappij veranderen. Buiten de 'oude politiek' om.

Wouter Welling (29), Kim de Jong (32), Wimar Bolhuis (29) Beeld .
Wouter Welling (29), Kim de Jong (32), Wimar Bolhuis (29)Beeld .

Angry young men zijn ze, verbonden door hun wens de maatschappij te veranderen. En dan op een moderne manier, passend bij hun leeftijd. Dus niet via de bestaande partijen, dat is oude politiek. Maar door middel van acties, bijeenkomsten, discussies en apps. Ze noemen zich Positief Links, een politieke start-up voor 'links-progressieve dromers, denkers en doeners'.

Anderhalf jaar geleden kwamen vier twintigers en dertigers bijeen: Kim de Jong, Wouter Welling, Wimar Bolhuis en Gerard Oosterwijk. Ze zijn allen van de PvdA. Maar een politieke partij is niet het juiste platform voor hun streven naar maatschappelijke omwenteling.

"Partijen zijn eerder volgend dan leidend," zegt Kim de Jong. "Die geven ook niet altijd ruimte voor nieuwe initiatieven en ideeën. Het is wat ons betreft tijd dat partijen zich opnieuw uitvinden."

Het viertal deelde zowel woede als optimisme. Woede over de tweedeling in de maatschappij, het uitblijven van politieke actie tegen de opwarming van de aarde, de belastingontwijking door grote bedrijven, die tegelijkertijd grote invloed uitoefenen op de zittende macht.

Duurzame wereld
Ze zien ook zoveel mooie initiatieven ontstaan; mensen die zich inzetten voor een duurzame wereld, die actie voeren voor betaalbare huizen of meer inspraak op universiteiten. Initiatieven die juist optimisme voeden.

"We willen Nederland mooier maken," zegt De Jong. "Woede kan een krachtig middel zijn voor maatschappelijke veranderingen, maar dat geldt ook voor hoop en liefde."

De politieke partijen zijn in hun ogen te vaak gericht op de korte termijn. Daarom vinden ze het nodig om deze grote thema's, die langdurig aandacht verdienen, op een andere manier aan te pakken, via een politieke 'toekomstbeweging'. Op die manier hopen ze aantrekkelijk te zijn voor jongeren die geen lid zijn van een partij of die niet in de traditionele hokjes links of rechts passen. De kern bestaat inmiddels uit zo'n twintig vaste vrijwilligers en ruim honderd sympathisanten.

Ondernemers
Deze nieuwe beweging brengt mensen en organisaties bij elkaar die de wens voor een nieuwe, betere samenleving delen. Dat kunnen denkers zijn, over grote thema's als duurzaamheid en circulaire economie. Of ondernemers met vernieuwende concepten, zoals het delen van zonnepanelen, maar ook groepen die actie voeren voor betere jeugdlonen, het basisinkomen of arbeidstijddeling of die het Maagdenhuis hebben bezet voor meer inspraak op universiteiten.

"We willen deze mensen en hun ideeën een podium geven. Wij geloven in collectieve actie, maar mensen moeten eerst de smaak te pakken krijgen aan de hand van succes van anderen."

Ze organiseren avonden waarop deze mensen bij elkaar komen; de zogenoemde Ideeënfabriek - uiteraard met drank en dj's.
Voor de editie van vrijdagavond zijn meer dan 150 aanmeldingen binnen.
Ze werken aan een toekomstprogramma, met daarin honderd ideeën voor een beter Nederland. In november presenteren ze die aan de politiek.
Uiteindelijk willen ze invloed uitoefenen, hun stem laten horen. "Daar is lef voor nodig, want de bestaande machtsstructuren laten zich niet zomaar veranderen," zegt De Jong.

Ook noodzakelijk: kritische massa. Dus gaan ze contacten aan met vakbonden, maatschappelijke instellingen en uiteindelijk ook de politieke partijen. "We hebben we zo veel mogelijk partners nodig, dan kunnen politieke partijen vanzelf niet meer om ons heen."

null Beeld Gerard Oosterwijk
Beeld Gerard Oosterwijk
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden