Review

Andrea Camilleri - Zeven maandagen met Montalbano ****

Andrea Camilleri - Zwarte zon

Op Misdaadnet is met enige onregelmatigheid een televisieserie te zien rond de Siciliaanse commissaris Montalbano. Hij is jonger, maar hij wordt vergeleken met Maigret, de rustige speurder van Simenon. Montalbano is het geesteskind van schrijver Andrea Camilleri (1925).

Afgelopen jaren heeft de kleine maar piekfijne uitgeverij Serena Libri een vijftiental boeken van Camilleri uitgegeven. Bijna net zo onopvallend als de serie op Misdaadnet. Nu heeft een grotere uitgeverij Camilleri daar weggesnoept. Het zal ons benieuwen.

De laatste zaak van Montalbano bij Serena Libri is een kleinood van grote charme. Op een maandag wordt gemeld dat 's nachts een vis is doodgeschoten. Het dier werd uit een aquarium bij een restaurant gevist en door de kop geschoten. Er lag een briefje bij: 'Ik blijf me samentrekken'. Over tot de orde van dag. Tot de maandag daarop weer een melding binnenkomt van een vermoord dier. Een kip dit keer. Met weer dat briefje. Zeven maandagen gaat het zo door. Ondertussen neemt de onrust toe. Telkens een briefje, maar vooral telkens een groter dier. De animalkiller slaagt er zelfs in - op listige wijze bovendien - een olifant te vermoorden.

Montalbano moet diep in zijn reserves en belezenheid duiken om de oplossing te vinden - in het occulte.

Even bedrieglijk eenvoudig als het verhaal is de stijl van Camilleri. Typeringen zijn raak, maar zacht. De ondergeschikten van Montalbano zijn zo onnozel dat Camilleri weinig woorden nodig heeft om de lezer aan het lachen te krijgen.

Andrea Camilleri schrijft niet alleen deze prachtige politieromans. Bij Serena Libri verscheen van hem bijvoorbeeld ook een biografie van Luigi Pirandello.

Weer een ander soort boek van zijn hand is verschenen bij Conserve - keurig in overleg met Serena Libri. Het gaat om de historische roman Zwarte zon, een ingenieus boek over Caravaggio (1571-1610), de ultieme schilder wiens oeuvre momenteel in Rome te zien is.

In het boek wordt de schrijver Andrea Camilleri door een mysterieuze man uitgenodigd een aantal oude notities in te zien. Hij wordt geblinddoekt naar een afgelegen boerderij op Sicilië gebracht. De notities blijken het dagboek van Caravaggio te zijn. Hij mag ze lezen, hij mag ze overschrijven, maar veel tijd krijgt hij niet. Wanneer hij de boerderij verlaat, heeft hij slechts een deel kunnen kopiëren. Er zitten dus gaten in zijn informatie.

Prachtig gevonden van Camilleri. Nu hoeft hij geen compleet beeld van Caravaggio's leven te geven, een leven waarover veel onbekend is.

Wat Camilleri in feite doet, is een deel van de lacunes in de biografie van de schilder invullen naar eigen inzicht en fantasie, waarbij hij zich vooral baseert op een interpretatie van de schilderijen. Hij maakt aannemelijk dat de schilderijen het eigenlijke dagboek van Caravaggio vormen. De schilder heeft zijn leven in zijn doeken verwerkt. Knap hoe de schrijver de aanwijzingen op de schilderijen heeft gevonden.

Conserve heeft de schilderijen waar Camilleri naar verwijst in kleur afgedrukt, met de betreffende citaten er nog eens bij. Prachtig. (THEO HAKKERT)

Andrea Camilleri - Zeven maandagen met Montalbano, vertaald door Maaike Dicke, uitgeverij Serena Libri, 14,95.

Andrea Camilleri - Zwarte zon , vertaald door Willy Hemelrijk, uitgeverij Conserve, 20,00. (geb., met kleurenillustraties)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden