Analyse grootste projecten in de stad: een autovrij Leidseplein en een nieuw Damrak

Op de belangrijkste routes van Amsterdam zijn zo'n 1000 infrastructurele werkzaamheden per jaar. Al die projecten hebben consequenties voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid. In de Meerjarenanalyse 2013-2015 worden aan sommige operaties tijdsindicaties gehangen, maar ook worden de gevolgen beschreven. Belangrijke speerpunten de komende jaren: de inrichting van de stadsboulevard, een autovrij Leidseplein en íets minder drukte in Zuid.

Een art impression van de stadsboulevard. Beeld Het Parool

Een belangrijk focuspunt in de analyse is De Rode Loper, ofwel de stadsboulevard. De herinrichting van de route van het Centraal Station tot aan het Scheldeplein moet beginnen in augustus in 2013. Dan is het eerste deel (het Damrak, Beursplein, Beursstraat en Oudebrugsteeg) aan de beurt. Die werkzaamheden duren naar verwachting tot halverwege 2015. De gemeente ziet dit project als een grote uitdaging, omdat er veel tramverkeer op de route is en de werkzaamheden 'complex' zijn. Na afronding van het eerste deel wordt het overige deel van de Rode Loper (Rokin, Munt, Vijzelstraat, Vijzelgracht en het Weteringcircuit) aangepakt.

Leidseplein
Het Leidseplein wordt heringericht. Stadsdeel Centrum maakt het plein autovrij, verhuist de taxistandplaats naar de Leidsebrug en moderniseert de tramhaltes. Daarbij wordt de Leidsebrug gerenoveerd, op zijn vroegst in september 2014. Het is nog niet bekend of er wordt gekozen voor de korte variant - waarbij er geen tramverkeer over de brug kan - of de lange variant.

Zuid
Ook is er extra aandacht voor stadsdeel Zuid. Daar staan de komende jaren veel grote projecten op de planning in het kader van de bereikbaarheid van zowel het stadsdeel als de stad Amsterdam. Er worden echter ook veel festiviteiten georganiseerd. Daarom zorgt men ervoor dat bijna alle werkzaamheden op en rondom het Museumplein buiten feestelijke evenementen om worden uitgevoerd. Al met al is in het derde kwartaal van 2013 de druk op het stadsdeel groot. Een aantal projecten moeten naar achteren geschoven worden, terwijl dit soms om politieke en onderhoudstechnische ongewenst is.

Tramhaltes
Nog een grote operatie: het vervangen van de Abri's (tramhaltes) en Mupi's (reclamezuilen) in de stad. Het gaat om 15.000 Abri's en 475 Mupi's. Dit karwei moet beginnen in 2013, en zal vermoedelijk in het najaar worden afgerond.

Andere belangrijke stedelijke aandachtspunten: De route SAA (Schiphol - Amsterdam - Almere), het Stationseiland, de Amstelveenseweg-Zuid en de Ring Oud-Zuid.

In het overzicht dat de gemeente woensdag publiceert staat, per stadsdeel, aangegeven wat de belangrijkste projecten zijn, met verwachte consequenties, de reeds gemaakte afspraken en tijdsindicaties.

Eerdere werkzaamheden op het Damrak. Beeld anp
Drag queens op het Leidseplein. Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden