'Amsterdamse werknemers zijn lui en onbeschoft'

Amsterdams personeel is lui, ongemotiveerd en onbeleefd. De klanttevredenheid en productiviteit liggen volgens ondernemers lager dan elders in Nederland.

Beeld Valerie Geelen

Topman Henk van der Kwast van de beursgenoteerde Stern Groep, het grootste autobedrijf van het land, raakte de laatste jaren naar eigen zeggen een 'fortuin' kwijt aan afvloeiingsregelingen voor nauwelijks vooruit te branden Amsterdammers. 'En niemand die zich afvraagt of dat eigenlijk wel normaal is.'

Amsterdammers hebben dienstbaarheid niet hoog in het vaandel staan, zegt hij. 'En zodra je kritiek durft te hebben, krijg je een grote bek. Je zou de cijfers eens moeten zien. De productiviteit en de klanttevredenheid liggen in Amsterdam en omgeving veel lager dan elders in Nederland. Service verlenen moet je prettig vinden, maar in Amsterdam wordt het kennelijk als een vernedering ervaren. In winkels word je weggekeken, in restaurants wordt het eten zo voor je neergekwakt. Waarom zijn er juist hier altijd problemen met taxi's?'

Werkgeversorganisatie VNO-NCW onderkent het probleem: 'Het geldt eigenlijk voor alle takken van sport, van de detailhandel en restaurants tot aan loketten van overheidsinstellingen toe,' zegt Petra Tiel van VNO-NCW. 'Terwijl voor ondernemers dat ene stapje extra, juist in deze tijd, het verschil kan maken. Consumenten zijn steeds mondiger geworden. Vrijwel alles kan tegenwoordig op internet worden besteld.'

Mentaliteitsverandering
Horecaondernemer Paul Hermanides (Hotel Arena, Odeon) sloeg al in 2005 alarm vanwege het gebrek aan gastvrijheid in de stad. De New York Times had net een vernietigend artikel geschreven over Sail 2005, toen de stadreiniging staakte, met dramatische gevolgen voor de stad. 'Met andere brancheorganisaties zijn we om de tafel gaan zitten. Zo is het project Welcome ontstaan, dat Amsterdammers, van trambestuurder tot winkelpersoneel, dienstbaarheid bij moest brengen. Veel effect heeft het niet gehad. Het probleem moet veel rigoureuzer worden aangepakt. Het is echt de hoogste tijd voor een mentaliteitsverandering. '

Kledingondernemer Roland Kahn (Coolcat, M&S Mode) vindt dat ondernemers zelf verantwoordelijkheid moeten nemen. 'Het personeel in mijn winkels is aardig en behulpzaam. Nederland is nu eenmaal geen dienstbaar land, wij zijn een volk van kooplieden en dominees en bemoeien ons overal mee. Amsterdammers zijn misschien iets bijdehanter dan andere Nederlanders, dus is het hier een vrijgevochten zootje. Maar dat heeft ook z'n charme. Die boeren moeten niet zo zeuren.'

Lees vandaag (3-6) meer in Het Parool: het interview met Stern-topman Henk van der Kwast

Henk van der Kwast Beeld Amaury Miller
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden