Amsterdamse uitgeverij Das Mag buigt niet voor kortingseis bol.com

Boeken van de Amsterdamse uitgeverij Das Mag zijn verbannen uit de online catalogus van bol.com. De webwinkel eiste in een 'samenwerkingsovereenkomst' dat Das Mag 47 procent korting geeft aan bol.com, in plaats van de gebruikelijke 42 procent.

Josien Wolthuizen
Als het aan bol.com ligt, gaan de twee partijen snel weer om tafel Beeld anp
Als het aan bol.com ligt, gaan de twee partijen snel weer om tafelBeeld anp

Wat daar tegenover zou staan, is volgens Daniël van der Meer van Das Mag 'nogal vaag'. Hij ging daarom niet akkoord. Meteen daarna werden alle boeken uit de bol.com-catalogus gehaald die onder de vlag van Das Mag zijn uitgegeven, waaronder het alom geprezen boek As in Tas van Jelle Brandt Corstius.

"Het is een volstrekt onredelijke standaard," zegt Van der Meer. "Als we akkoord zouden gaan, benadelen we boekhandels die wel de reguliere korting van 42 procent hanteren en belonen we bol.com voor de monopoliepositie die het online heeft."

Volgens Van der Meer kwam bol.com pas met de nieuwe eisen nadat het populaire boek Het Smelt van de debuterende schrijfster Lize Spit bovenaan in de Vlaamse bestsellerslijst belandde. "Ze willen op deze manier gewoon tien procent meer aan onze boeken verdienen."

Aandacht
Marjolein Verkerk, pr-manager van bol.com, zegt dat er wel degelijk een tegenprestatie wordt geleverd in ruil voor de extra korting. "Wij zetten content, zoals filmpjes en teksten, bij de boeken om ze onder de aandacht te brengen. Daar wordt van onze kant veel tijd ingestoken door specialisten. Verder proberen we de boeken op allerlei andere manieren onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven."

Volgens Van der Meer is dat niet veel anders dan de manier waarop de meeste boekenwinkels hun waar aanprijzen. "Daar werken ook specialisten die uitgebreid de tijd nemen om een klant te adviseren over boeken. En dan maken ze ook nog extra kosten voor bijvoorbeeld opslag, restanten en de huur van een winkelpand. Daar heeft bol.com bijna geen last van, want die versturen boeken rechtstreeks uit het Centraal Boekhuis (een magazijn van waaruit boekhandels in Nederland en Vlaanderen worden bevoorraad, red.) naar de klant."

Om tafel
Bol.com heeft sinds de verbanning geen contact meer gezocht met Das Mag. "Dat verbaast ons ook," aldus Van der Meer, die overigens niet bang is dat het einde van de samenwerking grote invloed heeft op de omzet van de uitgeverij. Het gaat volgens hem om iets meer dan 2 procent van het totale aantal verkochte boeken. "Alsnog veel natuurlijk, maar niet desastreus."

Als het aan bol.com ligt, gaan de twee partijen snel weer om tafel om te praten over de overeenkomst. Verkerk, pr-manager van bol.com: "Er is zeker nog ruimte voor een gesprek. Klanten verwachten van ons dat alle boeken die er zijn in onze catalogus staan, dus deze situatie is voor ons niet ideaal."

Of bol.com het voorstel eventueel zal wijzigen, wil Verkerk niet zeggen. "Dat is iets tussen ons en de uitgever."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden