Amsterdamse taxichauffeurs riskeren plek op zwarte lijst

Amsterdamse taxichauffeurs die zich misdragen, gaan aan de schandpaal. Met 'naming and shaming' hoopt de gemeente de aanhoudend beroerde kwaliteit van slecht presterende taxiorganisaties op te krikken.

null Beeld Hedy Tjin
Beeld Hedy Tjin

Hoe chauffeurs die zich misdragen en hun taxiorganisaties aan de kaak zullen worden gesteld, wordt nog juridisch onderzocht, zegt wethouder Pieter Litjens (Verkeer).

Zijn partij in de gemeenteraad, de VVD, pleit voor een zwarte lijst van chauffeurs die stelselmatig de fout ingaan. Uit een evaluatie van de gemeente blijkt dat het aantal kleine overtredingen is gegroeid.

Mysteryguests constateerden vaker dat chauffeurs zeiden geen wisselgeld te hebben. Ook zijn vergunningen minder vaak zichtbaar. Waar in 2014 in vijf procent van de ritten grote overtredingen werden gemaakt, zoals door rood of te hard rijden, was dat in 2015 bij dertien procent van de ritten het geval.

Toezichthouders schreven ook meer straffen uit voor ritten weigeren, geen meter aanzetten en onveilig gedrag.

Overtredingen
Volgens VVD-raadslid Cees Eenhoorn kan een zwarte lijst duidelijk maken welke taxiorganisatie relatief veel rijders heeft die over de schreef gaan.

"De branche moet zelf het voortouw nemen. De organisaties controleren de chauffeurs, de gemeente controleert de organisaties, zo was het afgesproken."

Litjens schrijft de gemeenteraad dat sprake is van een 'gestage kwaliteitsverbetering', maar dat uit zich dus duidelijk nog niet in een kleiner aantal overtredingen.

Volgens de wethouder zitten de successen 'm er vooral in dat chauffeurs sinds 2013 zijn georganiseerd en dat ze uit de anonimiteit zijn gehaald. Ook is de ritwaardering door klanten toegenomen en bleven heel grote incidenten uit.

Van de twaalf taxiorganisaties (tto's) houden er vijf zich goed aan de regels. Deze kopgroep controleert de eigen chauffeurs en legt straffen op bij overtredingen.

Middenmoot
Daarnaast is er een 'middenmoot' waarbij regelmatig sprake is van serieuze overtredingen en de wethouder constateert dat er een 'beperkt aantal' tto's is dat onder de maat presteert.

Deze laatste groep zal in de toekomst harder worden aangepakt. Litjens zet de komende periode een bonus-malusaanpak in.

Slechte chauffeurs worden aangesproken en afgerekend op hun verantwoordelijkheid. Tto's die het goed doen, worden beloond met privileges, zoals het exclusief gebruik van taxistandplaatsen, minder toezicht en langere vergunningstermijnen.

Litjens is bezorgd over de samenwerking met andere instanties die taxichauffeurs controleren.

Zo zou de Inspectie voor Leefomgeving en Transport succesvol hebben meegeholpen met de aanpak van de illegale dienst Uberpop, maar is hun aantal inspecties van 'gewone' taxi's geslonken van 1202 in 2014 naar 159 in 2015.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden