Plus

Amsterdamse studenten beschilderen spijkerjassen voor Levi's

Huisgenoten Yaël Junggeburth (23) en Dirk Hagenbeek (23) werden ondernemers die als Jacka tweedehandsspijker­jassen beschilderen. Levi's is al klant.

Yaël Junggeburth en Dirk Hagenbeek van Jacka. 'We blazen tweedehands spijkerjassen nieuw leven in' Beeld Eva Plevier

Student Yaël Junggeburth had te veel jassen aan de kapstok hangen, haar huisgenoot Dirk Hagenbeek zocht canvas om te beschilderen. Eén en één was twee en zo hadden ze ineens een gezamenlijke project.

Junggeburth pakt een jas uit het rek, een van hun eerste werken. "We beschilderden mijn jassen voor vrienden. In onze vriendenkring kwamen steeds meer aanvragen en toen stonden we ineens op de blog van Danie Bles. Daar werkte een vriendin van ons."

Opvallen
In de maanden daarna rolde het balletje verder. Ze hadden een stand op de Sissy-Boy Lentemarkt en Glamour en Viva toonden interesse. "Ineens waren we Jacka," zegt Hagenbeek. Dat is straattaal voor jas. "Een bedrijf dat oude spijkerjassen nieuw leven inblaast."

De twee vonden dat spijkerjassen wel wat gevarieerder mochten worden. "Mensen willen tegenwoordig opvallen, anders zijn. Onze jassen dragen daaraan bij." Lever je een jasje aan om te laten beschilderen, dan ben je zeventig euro kwijt, als zij een jasje kiezen, kost het je 120 euro.

Gaan ze een half jaar na de start van hun onderneming nog steeds op elk klantaanbod in? "Niet als het idee voor de illustratie niet bij ons past. Of als er al te veel bestelling­en zijn," zegt Hagenbeek. Ze hóeven ook niet overal op in te gaan, want inmiddels werken ze samen met Levi's, marktleider op denimgebied.

Tailor Shop
De zoektocht naar tweedehands Levi's-spijkerjassen was overigens eerst een klus, zegt Hagenbeek. "We kwamen zo vaak in de Episodewinkel dat ze ons begonnen te herkennen. Een medewerker vertelde ons dat er een nieuwe regel is voor de inkoop van tweedehands spijkerjassen: niet meer dan twee per keer.

Via een andere vintagewinkel die gelinkt is aan een groothandel, kwamen we in een loods met bergen tweedehands Levi's-spijkerjassen. Eerst vond de groothandel het geen goed idee om samen te werken met zo'n klein bedrijf. Toen boden we hem een beschilderde jas aan en was hij overstag."

Jacka Amsterdam werkte deze zomer in de Levi's Tailor Shop, op festivals in Nederland en België. Hoe kwamen ze daar terecht? "Gewoon bellen en een koffieafspraak maken," zegt Hagenbeek. "We zijn gek van Levi's-jassen, het beste denimmerk ter wereld. De schilderstijl sprak Levi's aan en in de Tailor Shop was er nog niemand die op spijkerstof schilderde," zegt Junggeburth.

Mensen met een Levi's-spijkerjas konden op de festivals een print laten schilderen. Wat Jacka zoal maakt? "De klant kan suggesties doen; een lievelingskleur, favoriete stripfiguur of een tekst. Of ze geven ons de vrije hand."

Chaotisch
Nu mag Jacka in heel Nederland voor de Levi's Tailor Shop werken. Waarom loopt wat ze maken zo goed? Volgens Junggeburth komt het succes door de manier waarop ze hun verhaal vertellen op sociale media.
"Het verhaal van twee jonge ondernemers die op hun studentenkamer zijn begonnen aan hun droom. In combinatie met de juiste profilering op Instagram en Facebook en natuurlijk mond-tot-mondreclame."

Natuurlijk zijn er veel meer bedrijven die tweedehands­kleding in een nieuw jasje steken, maar de samenwerking met Levi's doet het hem. "Die heeft ervoor gezorgd dat ons netwerk is uitgebreid," zegt Hagenbeek. "Wij leren het meest van samenwerkingen met kledingmerken. Zij weten precies hoe alles moet. Wij moeten alles nog leren."

Studeren, werken en ondernemen; bij de vraag of het werk al wat oplevert voor hun portemonnee kijken ze wat benepen. Hagenbeek studeert media, informatie en communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam, Junggeburth aan het Amsterdam Fashion Institute.

Tijdrovend
Hagenbeek: "In het begin hebben we veel geld en vooral tijd geïnvesteerd. Nu willen we hier ons brood mee verdienen. Ik heb geen studiefinanciering meer en geen tijd voor een bijbaan om huur en investeringen voor Jacka te betalen."

Hoe is het om dat alles te combineren? "Tijdrovend. Soms lastig en chaotisch. Ik had mijn scriptie een half jaar geleden al moeten inleveren. Ik heb onderschat hoeveel tijd er in een eigen onderneming gaat zitten."

Bijna al hun vrije dagen besteden ze aan het afwerken van de spijkerjassen. "Atelier in en de volgende dag er pas weer uit," aldus Jonggeburth. "Soms nemen we te veel hooi op onze vork. Dan zitten we in het atelier tot twee uur 's nachts en staan we vijf uur later alweer naast ons bed."

Wat zijn de toekomstverwachtingen? "We zien een lijn voor ons met bekendere illustratoren. Beschilderde bloezen, tassen en T-shirts. Voor de winter: leren jassen en spijkerjassen met bont aan de binnenkant."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden