Amsterdamse stations weer op de schop voor tienminutentrein

Amsterdamse stations kunnen de drukte op het spoor niet aan. Door de komst van 'spoorboekloze treinen' zal het aantal reizigers de komende jaren zo sterk stijgen dat er op perrons en rond stations onvoldoende ruimte zal zijn en de boel tot stilstand zou kunnen komen.

Op het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven gaan Intercity's iedere tien minuten rijden. Beeld ANP

Het aanpassen van de grote stations gaat miljarden kosten en de verbouwingen betekenen veel hinder voor de reizigers. Volgens een woordvoerder van ProRail moeten er langere en bredere perrons komen en zal er onder meer moeten worden geïnvesteerd in meer in- en uitgangen. "Het past nu op sommige momenten al nauwelijks, de drukte zal de komende jaren alleen maar toenemen."

De gigantische toename van het aantal reizigers is mede een gevolg van de introductie, volgende maand, van de tienminutentreinen: op het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven rijden vanaf 10 december Intercity's iedere tien minuten, wat wel spoorboekloos rijden wordt genoemd. De verwachting is dat dat gaat leiden tot een enorme toename van het aantal reizigers met vijftig procent in 2030. Daarbij gaat het om 267.000 reizigers per dag op Amsterdamse stations.

59 treinen per uur
De komende jaren zal het aantal aankomende treinen op Amsterdam CS toenemen van 34 per uur naar 59. Omdat er onvoldoende perrons zijn, zullen treinen achter elkaar moeten worden geparkeerd, maar daarvoor zijn de perrons vaak niet lang genoeg. Volgens ProRail zal in een aantal gevallen het middenspoor op stations verdwijnen om ruimte te creëren. "Daar rijdt nu vaak goederentransport."

CS zal het duidelijkst te maken krijgen met de ingrijpende bouwwerkzaamheden, stelt ProRail, maar ook Sloterdijk, Lelylaan en Amstel zullen flink worden opgewaardeerd.

Reizigers die gebruik maken van station Zuid zullen het nog steviger voor de kiezen krijgen: de rigoureuze verbouwingen vinden gelijktijdig plaats met de ondertunneling en verbreding van de Ringweg. Vorige week werd nog duidelijk welke problemen zijn ontstaan bij Zuid doordat het werk aan de Noord/Zuidlijn ook van invloed is op deze plaats. De nieuwe metrolijn kampt weer met tegenslagen.

De vebouwingen gaan in 2018 van start en moeten zes jaar duren.

Zie ook: Twee extra treinen per uur, hoe ingewikkeld kan het zijn? Heel ingewikkeld dus en De trein van Utrecht naar Amsterdam is 27 minuten proppen en wiebelen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden