Plus

Amsterdamse Nice: 'Wij maken fruitijs, geen waterijs'

Wij eisen ijs, zeker nu het deze week weer warm wordt. Het Amsterdamse Nice viert zijn vijfjarig bestaan en heeft de voorraad fruitijsjes op orde.

Onze ijsjes zijn geen ­waterijs met een beetje geconcentreerde vruchtenpuree en veel water en suiker, maar een soort bevroren fruit­smoothies, van heel rijp fruit Beeld .

­Kinderen willen vooral rode ijsjes. Aardbei dus. Volwassenen kiezen vaker voor bijzondere smaken als blauwe bes met earl grey en framboos met hibiscus.

In al deze ijsjes van het Amsterdamse Nice zit vooral veel fruit; heel ­anders dan de meeste andere waterijsjes, die worden ­gemaakt van water, suiker en een beetje geconcentreerde vruchtenpuree. Ter vergelijking: het aardbeienijsje van Nice bestaat voor 70 procent uit aardbei; een Calippo aardbei bevat 15 procent aardbeiensap op basis van geconcentreerd sap.

Dat laatste zat Nina Weerman (47) vijf jaar geleden dwars als ze met haar kinderen op stap was en die een ijsje wilden. Ze besloot zelf fruitijsjes te gaan maken, met hulp van Elisabeth Weerman (42) - geen zusje, maar aangetrouwde familie en inmiddels ook partner.

Ze haalden fruit op de markt, gewoon wat er die dag te koop was, en ­deden dat thuis met wat suiker en citroen in de blender. Het mengsel ging in vormpjes in de vriezer; daarna vouwden Weerman en Weerman papieren verpakkingen over de ijsjes. Met koelboxen achterin de auto ­reden ze vervolgens langs hun tien verkoopadressen. In de weekends stonden ze met hun ijs op de Zuidermarkt en de Neighbour Food Market in het Westerpark.

Fruittelers uit de buurt
Hoe anders gaat het nu. Het fruit komt direct van de teler, een ijsfabriekje in Friesland doet de productie en er zijn ­inmiddels ruim 900 verkoopadressen in Nederland en 650 in Duitsland en België.

Toch bleven de ijsjes hetzelfde. "Onze ijsjes zijn geen ­waterijs met een beetje geconcentreerde vruchtenpuree en veel water en suiker, maar een soort bevroren fruit­smoothies, van heel rijp fruit," zegt Nina Weerman. Fruitijs dus, geen waterijs. Er gaat water en een beetje rietsuiker bij.

Ook Nice bevat dus nog steeds suiker (vooral uit het fruit zelf), maar alle ingrediënten zijn wel herkenbaar en ­bekend. Bovendien is het fruit biologisch en komt het van telers uit de buurt; frambozen uit Zeeland en appels en ­peren uit de Flevopolder.

"Je hebt hier zulk lekker fruit, waarom zou ik dan geïmporteerde mango of kokos gebruiken?" Alleen de watermeloenen komen niet uit Nederland, die komen met de boot vanuit Spanje.

Het eerste jaar maakten Weerman en Weerman in hun ­eigen keuken allerlei smaken, die met de seizoenen mee veranderden. Rabarber in de lente en bramen in augustus. Dat bleek toen te ingewikkeld, dus ­begonnen ze meer van de populaire smaken te maken. Aardbei, peer, framboos en watermeloen met munt bijvoorbeeld.

Er zijn nu zes smaken ijs op stokjes, en knijp­ijsjes. Bij Marqt en Ekoplaza liggen papieren zakken in de diepvries met vijf ijsjes voor thuis. Nieuwe smaken zijn voor 2019 alweer in de maak, waaronder ijsthee, gember en rabarber.

Papieren verpakking
De avocadoijsjes die in het eerste jaar werden ­bedacht, bleken niet duurzaam genoeg omdat avocado moet worden ­ingevlogen, dus die zijn uit het assortiment verdwenen. Duurzaamheid is een thema waar Weerman en Weerman nauwkeurig naar kijken. De ijsfabriek in Friesland is sinds kort klimaatneutraal en voor de zakken ijsjes zijn ze nog op zoek naar bioafbreekbare verpakkingen - de los verkochte ijsjes zitten al in buigzame papieren verpakkingen.

Het hoofdkantoor van Nice zit aan de Weesperzijde. "Amsterdam is echt onze basis; het hart vanwaaruit we zijn ­gegroeid. Het is een goede markt om nieuwe dingen te proberen. Mensen zijn hier open en kritisch." De ijsjes liggen onder andere bij Artis, Nemo en Terrasmus.

"In het begin benaderden we alle potentiële verkooppunten, maar nu komen die meestal bij ons aankloppen." Adverteren is eigenlijk nooit nodig geweest. "Ik denk dat de tijd er rijp voor was. Toen we begonnen in 2012 was biologisch en bewust eten nog niet zo'n ding, maar al snel kwam er steeds meer aandacht voor." De eerste twee jaar combineerde Weerman haar ijswerk ook nog met haar baan als consultant, tot dat niet meer vol te houden was.

Nina Weerman hoopt op een mooie zomer: "We zijn erg afhankelijk van het weer. Mensen kopen nauwelijks frui­t­ijs in de winter."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden