Plus PS

Amsterdamse modelabels zetten in op vrouwenpak

Niet alleen op de catwalk, ook op straat is het tweedelige vrouwenpak een hit. Verschillende Amsterdamse merken spelen daarop in. 'De generatie van nu hecht veel waarde aan gendergelijkheid.'

Vrouwenpak van The Five Beeld Sarah van Rij

Terug van weggeweest, maar dan gemaakt voor het vrouwelijk lichaam: het tweedelige vrouwenpak. Afgelopen voorjaar ­tijdens New York ­Fashion Week werd de trend uitgetekend: ontwerper Phillip Lim showde kobaltblauw, Calvin Klein koos voor een grijze ruit en Oscar de la Renta stuurde zijn modellen in winters groen de catwalk op.

Die lijn werd doorgetrokken tijdens de Parijse fashionweek van vorige week. Op de catwalk bij Céline regende het chique pakken en trenchcoats, Dries Van Noten kwam met een donkere vrouwensmoking, bezaaid met kristallen.

Die trend lijkt langzaam over te waaien naar het Amsterdamse straatbeeld. Vrouwen - jong en oud - hullen zich in wijde broeken, colbertjes met dubbele knoopsluiting, felgekleurde of geruite pakken, powersuits in ­fluweel. Niet gek dus, dat merken zich toeleggen op het vrouwenpak en neerstrijken in de hoofdstad; het merk The Five is binnenkort voor het eerst te koop bij The Pelican Studio in de Raadhuisstraat, Suistudio opent een winkel in Zuid en Atelier des Femmes op de Herengracht gaat naast ­mantelpakken ook broekpakken maken.

Travestieverbod
Dat vrouwen een pak aantrekken is niets nieuws. "Maar vroeger was het strafbaar, want travestie is lange tijd verboden geweest in Europa," zegt Margriet van Heesch (45), cultuurwetenschapper aan de UvA. Tijdens de eerste ­feministische golf, tussen 1910 en 1920, werden verschillende vrouwen opgepakt voor het dragen van pakken in het openbaar, toen zij het vrouwenkiesrecht bespreekbaar wilden maken. Vrouwen die voor brood op de plank moesten zorgen tijdens de Eerste ­Wereldoorlog gingen over op meer mannelijke kleren met flinke schoudervullingen.

Maar het idee van een pak als alledaagse outfit is pas ­geboren in de jaren tachtig, stelt Anneke Smelik (61), hoogleraar ­visuele cultuur aan de Radboud Universiteit. "Het was ­een manier voor vrouwen om deel uit te kunnen maken van de - overwegend mannelijke - ­arbeidsmarkt." Het symboliseerde de opkomst van de carrièrevrouw, ook wel 'The New Woman', die niet enkel huisvrouw en moeder was. "Werkende vrouwen mochten zich destijds niet sexy kleden," zegt Smelik. "Maar daar was ook veel ­kritiek op: waarom moeten vrouwen zich mannelijk kleden om serieus genomen te ­worden?"

Volgens Fokke de Jong (42), algemeen directeur van Suitsupply en het nieuwe vrouwenpakkenmerk ­Suistudio, is ­powerdressing - kracht uitstralen met je outfit - ook iets van deze tijd. Met name carrièrevrouwen weten Suistudio te vinden. "We maken al jaren pakken voor mannen, maar vanuit de hoek van werkende vrouwen is er altijd interesse geweest," zegt De Jong.

Vrouwelijke pasvormen
"We gebruiken dezelfde kleermakerstechnieken als voor mannenpakken, maar nu in combinatie met echt vrouwelijke pasvormen. Veel vrouwenpakken die zijn toegespitst op het vrouwenlichaam zijn snel gemaakt en van ­mindere kwaliteit." Het liep storm bij Suistudio's pop-upwinkel in de Van Eeghenstraat, zegt De Jong, dus hangen de vrouwenpakken vanaf november op een vaste ­locatie in de Cornelis Schuytstraat.

Beeld Atelier des Femmes

Ook Floos Bos (27), oprichter van het merk Atelier des ­Femmes, ontwerpt broekpakken voor vrouwen - bestaande uit een colbert en een broek, niet te verwarren met jumpsuits. Dat kwam voort uit haar eerste solliciteerervaring , toen ze niet wist wat ze moest aantrekken om krachtiger over te ­komen. "Ik was geïnspireerd door New Yorkse vrouwen. Ik heb daar een tijd gewoond, midden in het kantorendistrict, en zag elke dag vrouwen in een pak en sneakers op weg naar hun werk gaan. Waar ze vervolgens hun sneakers ­verruilden voor de hakken in hun tas."

Volgens Bos kan een pak eraan bijdragen dat je als vrouw serieuzer genomen wordt. "Een beetje sexy mag wel, maar als je ­te veel uitdaagt, loop je het risico dat de aandacht niet uitgaat naar je intelligentie," zegt Bos. Smelik sluit zich daarbij aan: "Vrouwelijke kleding is nou eenmaal vaak sexy, en vrouwelijkheid wordt van oudsher niet geassocieerd met kracht of macht. Dus is het niet gek dat vrouwen aangeven zich krachtig te voelen in een pak."

Volgens Van Heesch spelen veranderende culturele waarden over genderidentiteit en seksualiteit een rol. "De generatie van nu hecht veel waarde aan gendergelijkheid," zegt Van Heesch. "Het pak wordt toch beschouwd als een mannelijk goed, dus het doorbreekt een ouderwets rollenpatroon dat de nieuwe generatie mannen en vrouwen zat is. Het is bijvoorbeeld niet zomaar dat de Hema onlangs de jongens- en meisjesetiketten heeft geschrapt uit zijn kinderkleding; het is een zet die inspeelt op wat jonge mensen belangrijk vinden."

Uit de context
Ontwerper Nicoline Huizenga (27) maakt vrouwenpakken voor haar label The Five, dat vanaf deze maand verkrijgbaar is. Haar collectie draait volledig om het vrouwenpak met dubbelknoopse blazer, die in meerdere kleuren ­beschikbaar is. "Een pak straalt kracht uit," zegt Huizenga.

Beeld Suisstudio

"Het is nauw verbonden aan de mannencultuur; aan het idee dat een man in pak een belangrijke figuur is. Het raakt ook aan de trend om alles uit de context te trekken. Zoals een vrouw in pak een knipoog is naar genderongelijkheid, is het ook een knipoog naar situaties waarin een vrouw een pak 'mag' dragen. Waarom zou dat niet kunnen op een feestje of op een begrafenis?"

De terugkeer van het vrouwenpak krijgt een boost door bekende vrouwen die zich er graag in laten fotograferen. Denk bijvoorbeeld aan de Amsterdamse ­actrice Olivia Lonsdale, die zichzelf regelmatig in een pak hijst voor een feestje of première. Of zangeres Lady Gaga, die dit jaar in een rood exemplaar met glitters het Amerikaanse volkslied zong tijdens de Super Bowl. Of de Franse oud-presidentsvrouw en zangeres Carla Bruni, die geregeld in pak verschijnt aan Nicolas Sarkozy's zijde.

Van Heesch is blij te zien dat het pak niet langer alleen voorbehouden is aan mannen, hoogleraren of carrièrevrouwen. "Nu is het wachten tot de dag dat mannen over straat gaan in een jurk. Zou dat niet fantastisch zijn?"

Lady Gaga in haar rode pak van Gucci tijdens de Super Bowl in februari Beeld Getty Images
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.