Amsterdamse limoncello is nu 'superiore'

De limoncello van de Amsterdamse broers Franco en Benno Fiorito krijgt een internationaal kwaliteitskeurmerk. Daarmee is 'Fiorito' het enige Nederlandse merk dat zijn limoncello 'superiore' mag noemen.

Redactie
Het nieuwe etiket. Beeld Limoncello Fiorito
Het nieuwe etiket.Beeld Limoncello Fiorito

Maandag wordt de eerste fles met het nieuwe kwaliteitskeurmerk aan de broers overhandigd in Milaan. Voortaan mogen zij 'Limoncello Superiore' op het etiket vermelden. Komende week komen de flessen in Nederland op de markt voor topchefs en bartenders.

Limoncello wordt steeds populairder en dus komen er meer varianten van deze citroenlikeur op de markt. Om zich te onderscheiden van limoncello die fabrieksmatig wordt geproduceerd en kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen bevatten, introduceerden limoncelloproducenten het kwaliteitslabel 'Limoncello Superiore'.

Om voor dit keurmerk in aanmerking te komen, moet de limoncello gemaakt zijn met meer dan 300 gram biologische citroenen per liter. De citroenen moeten ook nog eens handmatig zijn geschild. Daarnaast moet het suikergehalte lager liggen dan 250 gram per liter en het alcoholpercentage tussen de 30 en 32 procent liggen. Fiorito voldoet aan al deze eisen, als enige Nederlandse merk.

In 2007 werd Fiorito ontwikkeld door de Amsterdamse broers Franco en Benno Fiorito. De twee besloten de huisgemaakte limoncello van hun Italiaanse familie in Nederland op de markt te brengen. Inmiddels is Fiorito, gevestigd in Zuidoost, één van de grootste limoncellomerken van het land. Het wordt niet alleen verkocht in Nederlandse horeca en winkels, maar wordt ook geëxporteerd naar het buitenland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden