Amsterdamse kledingmarktplaats timmert aan de weg

Online kledingmarktplaats The Next Closet haalt een miljoen euro op voor uitbreidingsplannen. 'We willen inspireren om op een andere manier te shoppen.'

'Nu zien we steeds meer fashionista's, die de mode scherp in de gaten houden.' Beeld The Next Closet

Of het nu gaat om een dame van zeventig uit Brasschaat die haar collectie jurken van Chanel en Dior niet meer gebruikt, of om een twintiger die haar verslaving aan designerkleding niet ten koste wil laten gaan van haar portemonnee. Beide vrouwen komen bij de Amsterdamse online marktplaats The Next Closet om hun kleding te verkopen. Oprichter en eigenaar Lieke Pijpers: "Het begon met oudere dames die heel wat merkkleding hadden opgespaard. Nu zien we steeds meer fashionista's, die de mode scherp in de gaten houden."

Fast fashion
The Next Closet, dat een omzet draait van circa drie ton, timmert aan de weg. Deze week maakte het bedrijf bekend 1 miljoen euro te hebben opgehaald in een eerste officiële investeringsronde. Pijpers en haar compagnon Thalita van Ogtrop werkten via een eigen bureau aan duurzame evenementen toen ze het idee kregen voor de website. "We wilden iets duurzaams doen dat meer invloed had op lange termijn."

Zowel Pijpers als Van Ogtrop had merkkleding in de kast hangen die ze niet meer droegen. Pijpers: "Dat is zonde, zeker als je weet dat de textielketen een van de meest vervuilende ter wereld is. Er wordt veel fast fashion geproduceerd die hooguit één seizoen mooi blijft."

De ondernemers kwamen erachter dat er in Nederland geen toegespitst online platform was om merkkleding van goede kwaliteit een tweede leven te geven. Met eigen geld ontwikkelden ze een simpele website. "De eerste tachtig items hebben we verzameld bij vrienden en familie. Wij wilden kijken of we vrouwen konden inspireren om op een andere manier te gaan shoppen."

P.C. Hooftstraat
Aanvankelijk regelden Van Ogtrop en Pijpers alles zelf. Wie zijn kleding via de site wilde verkopen, kon dat in een pakket opsturen. Vanaf het begin was de selectie streng. "Doorverkopen van H&M doen we niet. Zo onderscheiden we ons van Marktplaats."

De website heeft inmiddels 25.000 unieke bezoekers per maand en een collectie van 4000 kledingstukken. Nog steeds kun je kleding laten verkopen zonder er veel omkijken naar te hebben. Dat kost de verkoper wel 35 tot 50 procent van de opbrengst. "Dat doen we alleen maar met merken die je ook in de P.C. Hooftstraat vindt."

Gemiddeld kwamen er het afgelopen jaar 300 nieuwe kledingstukken per maand online te staan. Dat moeten er eind dit jaar 3000 per maand zijn. Om de groei mogelijk te maken, wordt er volgende maand een app gelanceerd. The Next Closet wil bovendien aan de slag in België en er zijn plannen om het aanbod te verbreden naar mannen- en kinderkleding.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden