Plus

Amsterdamse kapper opnieuw beste van Nederland

De Amsterdamse Hester Wernert-Rijn (36) is voor de derde keer uitgeroepen tot Beste kapper van Nederland. Haar geheim? 'Als er ook maar één haartje verkeerd zit, begin ik opnieuw.'

Hester Wernert-Rijn: 'Ik ga voor het totaalplaatje.'Beeld -

Hester Wernert-Rijn houdt van haar. Is verliefd op haar. Dróómt van haar. Onlangs werd ze tijdens de Coiffure Awards, een soort Oscarshow voor kappers, voor de derde keer verkozen tot Beste kapper van Nederland.

Een belangrijk moment, want wie deze prijs drie keer wint, komt in de Hall of Fame en mag niet meer meedoen aan toekomstige wedstrijden. Voor Wernert-Rijn betekende het een vinkje op haar bucketlist. "Ik wilde dit ontzettend graag. Als je deze prijs twee keer hebt gewonnen, wil je ook die derde uit de serie. Dan heb je het hoogst haalbare bereikt en kun je het afsluiten."

'Totaalplaatje'
De jury prees haar collectie, die bestond uit vier dameskapsels, als een perfect uitgewerkte combinatie van coupes, kleuren en styling. En daar ligt ook haar kracht, denkt Wernert-Rijn. "Ik ga voor het totaalplaatje. Natuurlijk moeten de kapsels goed zijn, maar de make-up, fotografie en kleding zijn net zo belangrijk."

Wernert-Rijn leerde knippen op de kappersacademie toen ze nog een tiener was, maar werd pas echt goed in haar vak nadat ze, rond haar twintigste, werd geïntroduceerd in de modewereld. Als pupil van de Britse topkapper Eugene Souleiman deed ze de styling op internationale modeshows. "Ik heb in die tijd veel geleerd, maar ook keihard moeten werken. Nachten van twee, hooguit drie uur, en overdag rennen van fitting naar fitting."

Leuk koppie
Dat ze een vrouw is en er ook nog eens leuk uitziet, maakte het niet makkelijker. "Dan ontstaat toch sneller het beeld dat je bent geselecteerd op je leuke koppie, niet op je capaciteiten. Bovendien gaat de voorkeur vaak uit naar mannelijke stylisten, vanwege hun uithoudingsvermogen. Maar vrouwen zijn wat mij betreft net zo goed: die kunnen weer beter multitasken."

Ze werkt nog altijd samen met Souleiman tijdens modeshows, inmiddels als zijn eerste assistent. "Hij heeft me onder zijn hoede genomen. Ik heb mijn vader verloren toen ik nog een kind was, misschien dat Eugene daarom extra belangrijk voor me is."

Haar moeder
Toch blijft haar moeder de grootste drijvende kracht achter haar carrière. Wernert-Rijn droeg haar award aan haar op. "Ik wist al op jonge leeftijd dat ik kapper wilde worden. 'Maar wil je dan niet doorstuderen?' was de standaardreactie. Of: 'Als kapper moet je je hele leven keihard werken en verdien je bijna niks, realiseer je je dat wel?' Mijn moeder zei zulke dingen niet. Die heeft me vanaf begin af aan gesteund."

Het Londense Dazed & Confused Magazine.Beeld Blommers and Schumm
Model Daphne Groeneveld.Beeld Pablo Delfos

Sinds 2007 heeft ze een eigen kapsalon aan de Vijzelstraat: Mogeen. Er werken veertien kapsters en Wernert-Rijn knipt zelf ook nog één dag in de week. De klandizie is gevarieerd, net als de tarieven. "Ik probeer de salon voor iedereen toegankelijk te houden. Natuurlijk krijgen we ook klanten die meer te besteden hebben, maar studenten zijn net zo goed welkom. Zij kunnen gebruik maken van een kortingsregeling."

Zwart plukje
Eén van haar favoriete klanten is Dorothea, een oudere dame, die ze zelf knipt. "Altijd in het zwart, knalrode lippenstift en een spierwitte bob. Met een klein zwart plukje, dat ze zelf kleurt."

Naast haar werk in de salon doet ze de styling voor verschillende modebladen en geeft ze cursussen op haar eigen Haarschool. Bovendien is ze sinds drie jaar moeder van een dochter. "Ik dacht dat ik wist wat vermoeidheid was. Maar na de geboorte van mijn kind bleek er nog een heel andere dimensie te zijn."

Rustiger aan doen
Het moederschap dwong haar rustiger aan te doen, regelmatig doorhalen tot vier uur 's nachts lukt niet meer. Toch zijn er nog altijd uitschieters: pruiken die op het laatste moment nog even gekleurd moeten worden bijvoorbeeld, omdat ze de ochtend erna nodig zijn op een fotoshoot. "Dit vak beoefenen betekent concessies doen, zeker als je een perfectionist bent. Ik kan niet om drie uur 's nachts naar bed gaan met het gevoel: mwah, het is wel goed zo. Als er ook maar één haartje verkeerd zit, begin ik opnieuw."

Collega Mari van de Ven prijst haar arbeidsethos. "Hester is een vakidioot; iemand die veel talent heeft en daarbij keihard werkt. Bovendien heeft ze een goed team om zich heen verzameld. Werken op dit niveau kan niemand alleen."

Anouk
Van de Ven zat meerdere keren in de persjury van de Coiffure Awards en werkte samen met Wernert-Rijn voor The voice of Holland. Hij deed het haar van Wendy van Dijk, zij was verantwoordelijk voor Anouk. "We kunnen het goed vinden, maar dat heeft zeker geen rol gespeeld bij de jurering. De beoordeling van de foto's gebeurt blind, zonder kennis van de stylist die het haar heeft verzorgd."

Marie Claire-redacteur Dionne Pool zat ook in de persjury. Ze kent Wernert-Rijn niet alleen als uitstekende haarstylist, maar ook als oude rot in het vak die op elke haarvraag een antwoord heeft. "Als ik een stuk schrijf over een nieuwe haartrend, of wil uitleggen hoe een bepaald kapsel gemaakt moet worden, is zij de eerste die ik bel. Ze weet waar ze het over heeft."

Zijlijn
Volgend jaar staat Wernert-Rijn tijdens de Coiffure Awards niet meer op het podium, maar aan de zijlijn. "In zekere zin is er ook een druk van mijn schouders. Hoe vaker je zo'n prijs wint, des te meer je te bewijzen hebt. Ik ben nu 36 en wil niet op mijn veertigste nog alle kapperswedstrijden aflopen. Dat voelt een beetje als vergane glorie."

Bovendien biedt het kansen aan haar teamleden, die nu niet meededen om onderlinge competitie te vermijden. "Ik heb toen gezegd: ik doe nog één jaar alleen mee, daarna gaan jullie rocken. Dus daar gaan we ons nu op richten. En hopelijk kan ik ze bijstaan als mentor."

Vogue.Beeld Gerrit Schreurs
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden