Amsterdamse invasie in Woodstock bij eerste versie Mysteryland USA

Een kleine leger Amsterdammers bezoekt dit weekeinde de eerste versie van Mysteryland USA. Op de heilige grond van Woodstock. De organisatie moet op zijn tellen passen. 'Het moet geen Amsterdams feestje worden.'

De twintigste editie van het Nederlandse Mysteryland, vorig jaar in Hoofddorp. De VS maakt morgen voor het eerst kennis met het festival. Beeld anp

De ouders van de Amsterdamse dj 2000 and One (Dylan Hermelijn) waren erbij: tijdens het legendarische Woodstockfestival van 1969 waren ze twee van de vierhonderdduizend bezoekers op het boerenerf van Max Yasgur in Bethel Woods. Drie dagen en nachten dansten ze in het weiland. Daarna liet het New Yorkse plaatsje nooit meer bezoekers toe voor een muziekfestival. De grond van Woodstock werd heilig verklaard. Zelfs het 25-jarige jubileum van het festival, in 1994, was niet in dat ene weiland, maar bijna twintig kilometer verderop.

Als er ooit nog een festival zou komen op het echte Woodstockveld, moest het heel indrukwekkend zijn. Een festival met dezelfde look and feel als Woodstock. Er was volgens Matt McNeill, hoofd programmering van Bethel Woods Center for the Arts, geen haast bij: als er nooit meer werd gedanst in het weiland was het ook prima.

Heilige grond
Tot de Nederlandse jongens van ID&T bij hem aanbelden. Morgen staat 2000 and One op één van de podia van de eerste versie van Mysteryland USA. Op de heilige grond waar zijn ouders 45 jaar geleden feestvierden, draait hij zijn set. Hij is één van de vele Amsterdamse dj's die door de Amerikaanse organisator SFX (dat ID&T onlangs overnam) zijn ingevlogen, net als Dimitri, Tom Trago, Olivier Weiter en Boris Werner. Ook andere Nederlanders staan op het programma: Joris Voorn, Michel de Hey en Nicky Romero.

'Ik kan zo 75 mensen noemen uit de Amsterdamse scene die ik morgen ga tegenkomen op Mysteryland,' zegt Amsterdammer Alex Slagter, mede-auteur van het danceboek Mary go wild. Ook hij is naar New York gekomen voor het festival.

Amsterdamse betrokkenheid
De twintigduizend bezoekers van de eerste Mysteryland in de VS kunnen veel Amsterdamse betrokkenheid verwachten, zegt Ritty van Straalen, de in New York wonende ceo van het Nederlandse ID&T. In zijn kantoor in Brooklyn zegt hij dat de aanwezigheid van Nederlanders bij elke eerste editie van een ID&T-festival gebruikelijk is. 'Het is ons doel zo veel mogelijk Amerikanen op te leiden, zodat ze volgend jaar bekend zijn met de formule van Mysteryland.'

En het dus kunnen zonder hulp uit Amsterdam. ID&T heeft in elf containers grote delen van het oorspronkelijke Nederlandse podium van Mysteryland verscheept. Dat podium is grotendeels opgebouwd door Amerikanen, zegt ID&T. 'We ambiëren zo veel mogelijk lokale betrokkenheid.' Van de ingevlogen Nederlandse decorbouwers, vuurwerkspecialisten en podiumregisseurs komt zeventig procent volgens ID&T uit Amsterdam.

Mysterylandgevoel
De Amsterdamse house-dj Boris Werner, die morgen op Mysteryland draait, kan die betrokkenheid wel verklaren. 'New York heeft in vergelijking met Amsterdam een betrekkelijk kleine clubscene. De Amerikaanse dancewereld heeft een hele tijd stilgestaan. Amerikaanse artiesten waren bij ons te vinden. ID&T heeft zo veel ervaring, zij hebben in Amerika meerwaarde. Logisch dat ze Nederlandse artiesten boeken. Veel van hen hebben al vaker op Mysteryland gedraaid, zij weten hoe ze het Mysterylandgevoel moeten overbrengen.'

Dat gevoel ligt heel dicht bij het Woodstockgevoel, zegt Slagter. 'Bloemen en vlinders, vrijheid en geluk.' 'In Amerika zijn ze pas net begonnen met dit soort feesten,' zegt 2000 and One. 'Daarom zijn bezoekers enorm enthousiast. Ze vinden alles leuk, want alles is nieuw. Het voelt voor mij alsof ik onderdeel ben van het begin van een nieuwe muziekstroming als ik in de VS draai. Ze lopen daar zeker twintig jaar achter.'

Uitkijken
Toch moeten de Nederlanders uitkijken, beaamt Van Straalen. 'We willen niet uitstralen dat wij alles beter weten.' Slagter: 'Maar deze jongens hebben meer dan twintig jaar festivalervaring.' Deze week ging hij uit eten in New York met de Amerikaanse muziekproducer Tommie Sunshine. Ook die zei dat hij graag van de Amsterdammers hoort hoe het moet. 'Hij zei: 'Maar ik wil als Amerikaan ook het gevoel hebben dat een festival van ons is.' Het moet dus geen Amsterdams feestje worden.'

Dat wil ID&T ook niet. De festivalorganisator wil de VS één van de Mysterylandlanden maken. Zo moet het een internationaal concept worden (het festival werd eerder al gehouden in Chili). 'Als de elektronische muziek niet uit Amerika was overgewaaid naar ons, was het hier keihard doodgebloed,' zegt 2000 and One.

Het aantal Amsterdammers beperken omdat Amerikanen zich anders bedreigd voelen, vindt hij onzin: 'Wij Amsterdammers weten gewoon hoe we een feestje moeten bouwen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden