Amsterdamse gameontwerper op prestigieuze Forbes-lijst

De Amsterdamse spelontwerper Adriaan de Jongh (25) staat in het prestigieuze '30 under 30-lijstje' voor games dat het Amerikaanse tijdschrift Forbes maandag naar buiten bracht. Een hele eer, vindt De Jongh, die populaire videogames als Bounden en Fingle bedacht.

Nederlander Adriaan de Jongh (rechts) staat in de prestigieuze Amerikaanse Forbes-lijst voor jonge gameontwerpers Beeld Marlies Wessels

Het was even schrikken voor de Amsterdammer toen hij zijn eigen foto tussen die van de 29 andere ambitieuze en jonge gameondernemers zag staan, vertelt De Jongh tegen het AD. 'Er staan best grote namen uit de spelindustrie tussen, dus dan is het wel bijzonder om daarbij te mogen horen.' Toch is het niet de eerste keer dat hij in Amerika wordt geroemd. Met beide spellen Bounden en Fingle sleepte hij al nominaties binnen voor de Independent Game Festival-prijs.

Gekke games
De Jongh, die vaak voor werk door Amerika reist, is elke dag bezig met games. Hij maakt vooral sociale spelletjes, waarbij interactie tussen personen centraal staan. Gekke games, zoals hij ze zelf noemt. 'De jury die uiteindelijk kiest wie er in dit rijtje komt, ziet dat mijn videogames op een compleet andere manier dan gebruikelijk worden gemaakt. Ik denk dat ik vanuit dat perspectief ben genomineerd.'

Of het hem direct veel gaat opleveren, weet de jonge gameontwerper niet. Hij is in de toekomst in ieder geval uitgenodigd voor de Amerikaanse alumnifeestjes met alle andere leden van de '30 under 30-club'. Grijnzend: 'Ik weet dat twee hoofdrolspelers van de laatste Star Wars-film er ook bij staan; dat lijkt me wel interessant.'

De Jongh speelt een spelletje Fingle Beeld Marlies Wessels

Feestgedruis
Maar voordat hij zich in het feestgedruis kan storten, moet hij eerst nog aan de slag met zijn nieuwe projecten. Zo maakt hij nu samen met een illustrator een soort 'Where is Wally'-spelletje. Daarnaast is hij bezig met een innovatief medisch spel voor mensen met een niet-aangeboren hersenletsel. Ook hier zit een sociaal aspect in: door het videospel leren deze mensen beter omgaan met prikkels waar ze last van hebben.

De Jongh: 'Ik werk samen met een zorgpartij om dit realiteit te maken. Daar heb ik de afgelopen vijf jaar naar gezocht en nu is het bijna zover. Erg spannend.'

Beeld Forbes
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden