Amsterdamse filmers van Postpanic gaan Hollywood bestormen

Nu het Amsterdamse filmproductiebedrijf PostPanic een deal heeft gesloten met het grote Warner Bros, zijn er plannen voor meer filmprojecten. Inmiddels staan er zes in de steigers.

Producer Jules Tervoort (links) & regisseur Mischa Rozema van filmproductiebedrijf PostPanic. Beeld Mats van Soolingen

In het futuristische kantoor van PostPanic op het Westerdokseiland zijn twee levensgrote portretten geschilderd: Johan Cruijff en Stanley Kubrick. Twee helden uit de passies van PostPanic-eigenaren Jules Tervoort (producent) en Mischa Rozema (regisseur): voetbal en film. In die laatste categorie hopen ze ook zelf door te breken.

Tijdens hun opleiding beeld- en mediatechnologie aan de Hilversumse vestiging van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht begonnen ze in 1997 hun eerste filmproject, A time for panic. De film deed het goed in het festivalcircuit en behaalde zelfs de selectie voor het Nederlands Film Festival. Even daarna werden ze gevraagd voor videoclips. Ook produceerden ze internationale commercials voor onder meer Nike, TNT en Google.

Vrije projecten
Maar het maken van films bleef altijd in hun achterhoofd zitten. Een deel van de opbrengsten uit het werk voor bedrijven en artiesten hebben ze gestoken in wat zij 'vrije projecten' noemen. 'Wij zijn niet in de wieg gelegd voor het maken van alleen maar commercials,' zegt Rozema. 'Het is een heel goede leerschool, maar uiteindelijk willen we verhalen vertellen. En dat zijn niet de verhalen over het nieuwste model schoenen die in de winkel liggen.'

In de loop der jaren hebben Tervoort en Rozema een team samengesteld waarmee de vrije projecten serieuzer aangepakt worden. Vorig jaar besloot het duo die activiteiten onder te brengen is PostPanic Pictures, het filmgedeelte van het bedrijf. De doorbraak moet komen met Sundays.

Zeven jaar geleden maakte Rozema al de eerste schetsen voor deze gedroomde grounded sciencefictionfilm: een sf-film die zich gewoon op aarde afspeelt met in de realiteit gewortelde gebeurtenissen. Rozema hoopt de kijker met deze film aan het denken te zetten, vooral over wat de rol van technologie zal zijn in de toekomst van de mens. Sundays past volgens hen in een nieuwe generatie films, zoals Interstellar en Inception.
Nadat PostPanic via crowdfundingssite Kickstarter de beoogde vijftigduizend dollar voor Sundays had opgehaald, konden de opnames in Mexico beginnen.

Geldschieters
Op dat moment werd er in Hollywood al met een schuin oog naar de Amsterdamse makers gekeken. Maar de interesse werd pas echt groot toen beiden een gewaagde stap zetten: de proof of concept van Sundays werd open en bloot online gezet. Deze proof of concept was bedoeld om de geldgevers te laten zien wat zij voor hun geld ongeveer kunnen verwachten, en om nieuwe geldschieters te trekken.

De actie bleef niet onopgemerkt: de korte film ging in internettermen viral. En dat terwijl hun adviseurs liever niet hadden gezien dat ze deze teaser online zouden zetten. 'Wij wilden iets afdwingen, forceren,' zegt Tervoort.

Het lukte. Het in hun ogen wat trage Hollywood kon niet lang nadenken en moest meteen inspringen als het wilde meedingen naar de filmrechten. Uiteindelijk bleven Fox, Sony en Warner Bros over. Tervoort en Rozema kozen voor Warner Bros, waar hun held, regisseur Christopher Nolan, ook zit.

'Naar de buitenwereld lijkt het alsof het uit de lucht is komen vallen, maar dat komt eigenlijk alleen door de snelheid waarmee het is gegaan. Of het nou links- of rechtsom was, ergens zouden we een deal gaan maken,' zegt Tervoort.

Ambities
Van dom geluk willen ze niet spreken. Maar een plan B was er niet: Sundays moest hun stap naar Hollywood worden. 'Terug naar alleen maar commercials maken is geen optie, mijn ambities gaan toch wel een stuk verder.'

En het eerste succes smaakt naar meer. PostPanic is bezig met nog zes andere projecten, waarmee ze op dezelfde manier een buzz willen creëren om zo de financiering rond te krijgen.

'We stellen nu het team samen dat die films moet gaan regisseren. We zitten nu weer in wat wissels en transfers, maar uiteindelijk willen we kampioen worden,' zegt Tervoort in voetbaltermen. 'We zijn op dit moment wel al wereldwijd aan het voetballen, maar we zijn nog geen FC Barcelona,' voegt Rozema eraan toe.

Het gaat nog even duren voordat Sundays in de bioscoop te zien zal zijn. Het wordt de grootste en duurste van de zes films die nu bij PostPanic in de planning staan. Dit jaar beginnen ze met een andere film: Lost Boy, een combinatie van een klassieke western en een Japanse samuraifilm, geregisseerd door het duo Ash Thorp en Anthony Scott Burns. Lost boy moet begin 2016 klaar zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden