Amsterdamse cultuur blijkt sterk merk

Ruim 40 procent van de sterkste cultuurmerken van Nederland is gevestigd in Amsterdam. Daaronder bevinden zich negen musea en acht podia. Behalve het Anne Frank Huis zijn ook het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en de Heineken Music Hall bijzonder sterke, Amsterdamse merken

Bezoekers van het Anne Frank Huis staan in de rij.Beeld ANP

Dat blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek, dat sinds 2006 tweejaarlijks wordt uitgevoerd door Hendrik Beerda Consultancy. Met het onderzoek wordt de reputatie van onder meer alle Nederlandse acteurs, kunstenaars, bioscopen, cabaretiers, dansgezelschappen, festivals, musea, monumenten en musici gemeten.

Uit het onderzoek onder 3000 Nederlanders blijkt dat Guus Meeuwis als artiest de sterkste reputatie heeft in de cultuursector. Hij eindigt hij voor nummer twee André van Duin en nummer drie Marco Borsato. Zanger nummer vier is weer Amsterdams: Trijntje Oosterhuis. Twee jaar geleden bezette Meeuwis nog de zevende plaats.

Anne Frank Huis
Het Anne Frank Huis is de meest gewaardeerde organisatie van 2012. De organisatie is zo geliefd vanwege 'de goede informatieverstrekking', 'de sympathieke uitstraling' en 'de internationale status'.

De reputatie van de Nederlandse museumsector is in de afgelopen twee jaar fors gedaald. Vrijwel alle musea zagen hun imago verslechteren. Nieuw in de nationale museumtop is Het Scheepvaartmuseum, dat onlangs na een verbouwing weer open is gegaan.

DeLaMar
Opvallende Amsterdamse nieuwkomers in de nationale cultuurtop zijn verder het DeLaMar Theater en De Kleine Komedie. De introductie van het nieuwe merk DeLaMar is volgens onderzoeker Beerda bijzonder succesvol verlopen. Het theater concurreert een ruim jaar na de opening al zwaar met de gevestigde theaters. De publiciteit rond de verbouwing en heropening van De Kleine Komedie heeft ervoor gezorgd dat ook dit theater is toegetreden tot de nationale top.

Voor het eerst sinds 2008 prijkt er weer een naam van een theatergezelschap op de lijst van sterkste cultuurmerken. Toneelgroep Amsterdam is het bekendste en meest gewaardeerde toneelgezelschap van Nederland.

In twee fases ondervraagd
Voor het onderzoek zijn de respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht, merkpersoonlijkheid en merkprestatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden