Amsterdamse chocoladefabriek gaat open voor publiek

Chocolatemakers uit Amsterdam Noord heeft meer dan 30.000 euro opgehaald via crowdfunding. Met het geld willen de eigenaren openstelling van de fabriek voor bezoekers realiseren en nieuwe machines aanschaffen. 'Wij zijn geen Heineken Experience, we willen laten zien hoe het echt werkt.'

Rodney Nikkels en Enver Loke van Chocolatemakers. Beeld Chocolatemakers

De chocoladefabriek van Chocolatemakers is bij de start, zo'n drie en een half jaar geleden, al korte tijd open geweest voor bezoekers. Maar al snel bleek dat de openstelling niet samenging met het drukke productieproces. Dankzij een crowdfundingsactie, waarmee tot op heden meer dan 30.000 euro is ingezameld, is er meer ademruimte, vertelt Enver Loke (rechts op de foto), mede-oprichter van het bedrijf. 'We wilden eerst de boel op orde krijgen. Inmiddels zijn we weer klaar om open te gaan voor het publiek.'

Chocolatemakers bekijkt daarvoor twee opties: of de huidige locatie in Noord wordt uitgebreid, of er wordt een nieuwe fabriek op een andere plek geopend. Loke: 'We zijn in gesprek met verschillende partijen, zowel onze eigen verhuurder als projectontwikkelaars. Voor de zomer gaan we hierover een ei leggen.'

4000 repen per week
Met de fabriek wil Chocolatemakers, dat vorig jaar werd uitgeroepen tot duurzaamste Amsterdamse mkb'er, inzicht geven in het productieproces van chocolade. 'We worden een bezoekbare fabriek, het moet geen museum worden met mooie plaatjes of verhaaltjes. Wij zijn geen Heineken Experience, we willen laten zien hoe het echt werkt. We vinden het belangrijk dat mensen weten hoe hun voedsel wordt geproduceerd.'

Loke hoopt dat alle schoolklassen in Amsterdam binnenkort langskomen bij zijn fabriek. In eerste instantie zal Chocolatemakers een dag per week opengaan voor publiek, waarna afhankelijk van de animo zal worden gekeken of de openingstijden worden verruimd.

Wekelijks produceert Chocolatemaker 4000 chocoladerepen, waarvan ongeveer de helft in Amsterdam en omstreken wordt verkocht. Dit gebeurt voornamelijk in speciaalzaken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden