Amsterdamse bruggen vaker open voor extra scheepvaart

Het aantal grote containerschepen dat door de Amsterdamse waterwegen vaart, is de afgelopen weken sterk gestegen als gevolg van de afsluiting van de hefbrug in Boskoop. Tien bruggen in de stad staan aanmerkelijk vaker open.

Het is voorzichtig manoeuvreren geblazen op de Kostverlorenvaart, de verbinding van de Schinkel met het IJ.Beeld Pien Schaap

Volgens Waternet varen er gemiddeld vijftien extra schepen over de omleidingsroute voor de binnenvaart over de Amsterdamse Kostverlorenvaart. Het gaat om schepen tot 90 meter lengte. Een aantal ervan blijft net onder dat maximum. De doorvaart vergt dan nogal wat stuurmanskunst.

De provincie Zuid-Holland heeft de brug over de Gouwe bij Boskoop twee weken geleden per direct afgesloten omdat die onveilig is. In de jaren negentig is hij niet verstevigd toen er voetpaden werden aangelegd. De brug zou bij betreding of bediening kunnen instorten. Gisteren werd bekend dat de hefbrug nog een kleine maand afgesloten blijft voor zowel weg- als vaarverkeer.

Schepen die goederen vervoeren tussen Rotterdam en Alphen aan den Rijn moeten nu zestien uur omvaren via het Amsterdam-Rijnkanaal en Amsterdam. Ze kunnen minder vracht vervoeren omdat de doorvaarthoogte binnen de stad lager is.

David Twigt van de Algemene Schippers Vereeniging noemt de route door Amsterdam niet bepaald de gemakkelijkste weg. “Het kost schippers extra tijd en kilometers om op de bestemming te komen. Normaal varen we bijna nooit over de Kostverlorenvaart. Daarnaast zijn de openingstijden van de spoorbrug die we nog moeten passeren ook zeer beperkt.”

Dat er in Amsterdam nu gemiddeld zo’n 150 keer per dag vaker een brug openstaat, heeft volgens een woordvoerder van de gemeente nog niet geleid tot heel grote problemen. “Maar er zullen inderdaad vaker Amsterdammers even moeten wachten als er een schip passeert.”

De hefbrug in Boskoop kon tijdens de werkzaamheden niet omhoog blijven en het brugdek verwijderen bleek evenmin mogelijk. Zuid-Holland zegt dat er op korte termijn nog aanvullend onderhoud nodig is, in het eerste kwartaal van 2020. Een woordvoerder belooft dat bij de planning zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met weg- en vaarweggebruikers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden