Amsterdamse ballerina (13) als eerste Nederlandse bij de Bolsjoi Ballet Academie

De Amsterdamse ballerina Daniëlle Muliar (13) is sinds een maand onderdeel van de wereldberoemde Bolsjoi Ballet Academie in Moskou. De eerste Nederlandse ooit, en ze mag ook direct in een wintervoorstelling schitteren.

Daniëlle Muliar.Beeld Het Parool

'Da, da, Daniëlle!' ('Ja, ja, Daniëlle!') Niet iedereen zal het er misschien uit afleiden, maar Daniëlle Muliar (13) weet het zeker: een compliment van haar balletlerares. Honderden, misschien wel duizenden pirouettes draaide ze al in haar eerste maand op de internationaal gerenommeerde Bolsjoi Ballet Academie, en evenzoveel correcties nam ze in ontvangst. 'Als je het niet goed doet, moet je het net zo lang over doen tot het wel lukt. Alles moet perfect zijn, tot je vingerkootjes aan toe.'

Daniëlle ligt er niet wakker van - al tijdens de auditie in mei wist ze waar ze aan begon. Eerst vijf docenten die haar ledematen en bouw beoordeelden, daarna een balletoefening die door dertien (!) balletmeesters werd gadegeslagen. 'Toen ik klaar was, ben ik in huilen uitgebarsten,' zegt Daniëlle vanuit haar kamer in het Moskouse internaat. 'Ik stond te trillen van de zenuwen. Ze kijken naar je alsof ze naar een steen kijken. Hun gezicht vertelt helemaal niks.'

Niet verwacht
Nog voor de afsluitende spitzenronde moest moeder Jolanthe Muliar zich in de directiekamer melden: haar dochter kreeg een vijfjarig contract bij het 240 jaar oude instituut, als eerste Nederlandse. 'Ik was sprakeloos,' herinnert Jolanthe Muliar zich. 'We hadden het niet verwacht.'

Het uitzonderlijke ballettalent groeide op in de Amsterdamse Pijp en begon - zoals vele meisjes - op haar vierde met balletlessen bij de dansstudio van Maartje Prince. 'De laatste vijftien minuten van de les mochten de kinderen altijd improviseren. Dat vond Daniëlle fantastisch, toen is de liefde begonnen.'

Muizenkoning
Jolanthe nam haar dochter op zesjarige leeftijd al mee naar de Notenkraker van het Nationale Ballet. Toen was ze nog bang voor de muizenkoning, en viel ze tijdens de tweede akte in slaap. Maar dat was eenmalig. Daniëlle: 'Later zag ik een dvd van het Bolsjoiballet waarin Maya Plisetkaya Dying Swan danst. Ze was zó soepel en sierlijk, alles was perfect. Toen wist ik zeker dat ik bij Bolsjoi wilde dansen. Hun arm- en bovenlijftechniek is als die van een zwaan: elk botje beweegt.'

Pensioen
Lerares Maartje Prince liet haar al beloven dat ze ooit bij het Bolsjoi zou gaan auditeren, maar eerst volgden nog dansstudio Marieke van der Heijden en de Nationale Ballet Academie, waarvoor ze de Cornelis Vrijschool in Zuid verliet. Ze volgde zomerworkshops in New York, Parijs, Madrid, Vilnius en Biarritz - alles om soepeler, eleganter, sterker, beter te worden. En nooit hoefde Muliar haar dochter te motiveren. 'Daniëlle kan naar het gymnasium. Ik heb haar gezegd dat ze andere richtingen uit kan en haar opa heeft haar zelfs gevraagd hoeveel pensioen een balletdanser krijgt. Ze hoorde het aan, maar het ging het ene oor in, het andere uit.'

Lees vandaag meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden