Amsterdams Twones bundelt alle webmuziek

Illustratie Het Parool/Thijs Balder Beeld
Illustratie Het Parool/Thijs Balder

'Ik geloof niet in muziekbestanden,'' zegt Tim Heineke (29) van Twones. Is de muziekindustrie net een beetje gewend aan mp3'tjes, wordt de standaard alweer ten grave gedragen.

Steeds vaker wordt muziek direct -streaming- vanaf internet beluisterd of bekeken. Zowel thuis op de computer als onderweg met iPhone of Googlefoon. Niet voor niets daalde vorig jaar de verkoop van mp3-spelers met de helft.

Drie jaar geleden ontwikkelde Heineke met medeoprichter Martijn Tjho bij het Amsterdamse Independent IP Fuga, een systeem waarmee muziekmaatschappijen hun producten digitaal kunnen verkopen. ''Toen zag ik al om me heen dat steeds meer mensen via internet naar muziek luisterden zonder het te downloaden. Mensen luisteren en kijken naar muziek op internet, via YouTube, iTunes, of MySpace. Die hoeven die bestanden niet zo nodig ook zelf in bezit te hebben.''

Heineke -die eerder in Amsterdam platenlabel Kindred Spirits opzette, bijbehorende feesten organiseerde en als meest relevante opleiding de Hogere Hotelschool volgde- bedacht Twones met de uit de advertentiebranche afkomstige Diederik Martens.

Twones volgt op dit moment 22 webdiensten die iets met muziek van doen hebben. ''Wij willen de muziekdienst der muziekdiensten zijn. De basis van het succes is dat mensen van elkaar kunnen zien waar ze naar luisteren, wat mensen bekijken of wie nog meer fan is van je favoriete band.''

De gebruiker moet een plug-in downloaden voor zijn browser. Die houdt elk nummer bij dat wordt beluisterd of bekeken. Met die gegevens wordt op de eigen Twonespagina een lijst met nummers met hun locatie op internet gemaakt, evenals een lijst met favoriete nummers. ''Je kunt een track opslaan bij je eigen profiel, maar je kunt ook een stem geven aan een nummer of een band. Zoiets als Digg of Delicious, waar websites worden beoordeeld, was er voor muziek nog niet. Net als bij Digg of Delicious wil Twones ook bookmarkbuttons bij muziekstukken zetten, zodat gebruikers direct kunnen aangeven of ze een nummer willen promoten.''

Profielensite
Twones is net zo goed een profielensite. ''Je kunt een livestream delen met vrienden, of met iedereen. Of een hitlijst opstellen. Of een biografie van Wikipedia opnemen en foto's van Flickr gebruiken. Vroeger moest je linkjes delen, wij lossen dat op.'' Maar tegelijkertijd is Twones ook een metazoekmachine voor bands en muziek.

In een later stadium wil Twones de gebruiksgegevens delen met, bijvoorbeeld, de muziekindustrie. ''Maar ook een zaal als Paradiso kan gebruik maken van de gegevens die wij verzamelen. Zodat zij kunnen zien wat populair is. Eventueel kan daar gericht op worden geboekt, of bij ons op worden geadverteerd.''

''Maar we moeten eerst als consumentendienst slagen en voldoende gebruikers krijgen om interessant te worden voor bedrijven. Twones functioneert pas goed als je in de top tien van sociale netwerken zit. Dan spreek je over twintig miljoen gebruikers. Dat zou ook een moment kunnen zijn om het te verkopen.'' Vooralsnog zijn Heineke en Martens al tevreden als ze tussen de 100.000 en 300.000 gebruikers halen.

Distributieplatform
Heineke verwacht niet dat de 22 diensten die door nu Twones worden gevolgd, problemen hebben met hun doorgifte. ''Ze moeten ons zien als distributieplatform. Wij verbinden sites als Last.fm of MySpace met de buitenwereld. We organiseren simpelweg wat op internet beschikbaar is voor gebruikers. We willen zeker niet het gras voor de voeten van de aanbieders wegmaaien. We willen er gewoon netjes voor betalen. We betalen ook voor het heropenbaarmaken van muziek.''

''De meeste sites staan buitenstaanders toe hun inhoud op hun websites te zetten, dus ook bij ons. Naar de sites die dat niet doen, linken wij door.'' Net zo goed kunnen andere sites straks Twones opnemen. ''Bijvoorbeeld bij sites van festivals als Lowlands, radiostations als 3FM of bij concertorganisatoren als Livenation. We willen ook iets met 3FM doen met een alternatieve hitlijst, die onze gebruikers samenstellen.''

Twones werkt nu met een team van acht man, van wie vijf vaste krachten, vanuit 'Duintjer CS' de opvolger van Post CS, aan de Vijzelstraat. Het bedrijf behoort tot de stal van de Next Webstal van Boris Veldhuijzen van Zanten en huist daar vooralsnog.

Geld kwam vorig jaar van een aantal particuliere investeerders, die niet toevallig ook betrokken zijn bij concertpromotors Mojo en Livenation.

Twones test op dit moment zijn software, maar wel al onder tienduizend gebruikers. Vanaf 30 maart gaat de nieuwste testversie het net op, waarna verder gewerkt wordt aan het verfijnen. ''We zitten nog wel in bètafase, omdat we vinden dat er heel goed naar dit soort software moet worden gekeken door gebruikers.''

Aan mobiel gebruik wordt gedacht. ''We willen ook een app voor de iPhone en Android, zodat je ook onderweg via Twones muziek kunt luisteren en beoordelen.'' (HERMAN STIL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden