Amsterdams reclamebureau start castingbureau voor daklozen

Het bekende Amsterdamse reclamebureau DDB & Tribal Worldwide Amsterdam start samen met de Volksbond een castingbureau voor dak- en thuislozen: Homeless Extras. Met dit initiatief willen ze daklozen in gaan zetten als figuranten.

Een figurant heeft geen acteursopleiding nodig, dus waarom zou een dakloze dat niet kunnen doen, vroeg het reclamebureau zich af. Bovendien is het soms lastig genoeg figuranten te vinden. De dakloze levert het een vergoeding, maar ook meer contact met andere mensen op, zo is de gedachte.

Het reclamebureau benaderde daarom de Volksbond, een stichting die zich inzet voor dak- en thuislozen, om zo in contact te komen met geïnteresseerde daklozen.

DDB & Tribal Amsterdam is een bekende naam in de reclamewereld. Het bureau maakte onder meer commercials voor Heineken, McDonalds en KLM en won diverse prijzen.

Enthousiast
Inmiddels is het eerste spotje met een grote groep mannelijke en vrouwelijke daklozen al opgenomen. Zowel het reclamebedrijf als de figurende daklozen zijn enthousiast. '

Je krijgt eten, je krijgt waardering, het zorgt voor leuke momenten', zegt de dakloze Carla in een filmpje van de opnames. 'Het viel mij niet eens op in het begin, dus wat betreft is het niet anders dan andere figuratie', vindt regisseur Sven Super.

De reclame voor een Nederlands merk is vanaf woensdag te zien. 'Door zelf het goede voorbeeld te geven, hopen we dat meer bedrijven hiervan gebruik zullen maken', zegt een woordvoerder van DDB & Tribal Amsterdam.

Van de vergoeding voor de figuranten gaat de helft naar de daklozen zelf en de andere helft naar de Volksbond, die daarmee ook andere (niet-acterende) daklozen wil helpen.

Wie op zoek is naar een dakloze figurant voor bijvoorbeeld een reclame, film of videoclip, kan direct via de website van Homeless Extras een boeking doen.

De eerste commercial met dakloze figuranten. Beeld Homeless Extras
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden