PlusPS

Amsterdams modelabel Schueller de Waal maakt Chanel belachelijk

In de show van vorige week dreef het Amsterdamse modelabel Schueller de Waal de spot met modehuis Chanel, dat bij elke nieuwe lancering met miljoenen strooit. 'Niet eerder stond een show zo dicht bij ons.'

Looks uit de laatste voorjaar/zomershow van Schueller de Waal, samengesteld uit gerecyclede materialen zoals een verknipte trenchcoat (foto 2)Beeld Peter Stigter

'Er bestaat geen enkele andere fashionlocatie van deze ­allure in Nederland', staat op de site van het World ­Fashion ­Centre (WFC). Daar zullen de meningen over ­verschillen. Confectie is immers het tegenovergestelde van autonome, high-end mode.

Juist dat spanningsveld maakte Toren 4 aan het Koningin Wilhelminaplein de ­perfecte locatie voor hun Compulsory Shenanigansshow, besloten ontwerpers ­Philipp Schueller (34) en Rens de Waal (33) van het in 2014 gelanceerde ­modelabel Schueller de Waal. Want waarom zou mode ­altijd luxe en allure moeten uitstralen?

"We hadden al wat kleinere alternatieve shows gedaan en wilden nu weleens groots uitpakken," zegt De Waal. "Maar als modelabel moet je aan zo veel verwachtingen voldoen: de beste modellen, de mooiste locatie, heel veel looks, de juiste gasten. Alles moet perfect zijn, en dat moet je allemaal maar betalen. Pas dan heb je het zogenaamd voor ­elkaar. Om die schone schijn aan de kaak te stellen, ­hebben we juist zo'n gelikte Chanelshow als referentie ­gebruikt en op de hak genomen."

Raketlancering
Kort onderzoek op internet leert dat zo'n 'gelikte Chanelshow' al snel een slordige miljoen euro kost: voor de laatste herfst/wintershow werden modellen als ­Kendall ­Jenner, Gigi en Bella Hadid geboekt, was het Grand Palais in ­Parijs afgehuurd én werd een (weliswaar neppe) raket ­gelanceerd. Schueller en De Waal moesten het met stukken minder doen.

Schueller: "De uitdaging was dus om die ­beperkingen te omarmen en met geïmproviseerde oplossingen te komen. We hadden, net als bij voorgaande collecties, vijftien complete looks voor deze lente/zomer 2018-collectie. Maar we wilden een grote show die niet binnen tien minuten afgelopen zou zijn." De Waal ­vervolgt: "Dus zijn we gaan kijken uit hoeveel losse items die vijftien looks dan bestaan en gaven we onszelf de ­opdracht van elk item een aparte look te maken."

Om dat te doen is het duo, dat jarenlang werkte voor ­internationale modeontwerpers en nu atelier houdt in het WFC, de losse stukken gaan aanvullen met alles wat ze konden vinden. Schueller: "Dat liep echt van prijskaartjes tot oud stockmateriaal van groothandels en zelfs kleding van medewerkers van het WFC."

De mannen gebruikten daarnaast stukken en patronen uit eerdere collecties. De Waal: "We wilden met deze show ook de waarde van een kledingstuk aankaarten. Uit een eerder seizoen hadden we nog een paar bloezen over die goed verkochten. Die hebben we gebruikt als decoratie van nieuwe ontwerpen: verknipt, geplooid of als geheel verwerkt in andere stukken."

Van de 'tortellinitas' waarmee Schueller de Waal in 2016 ­bekend werd, geïnspireerd op gevulde pastavormen, maakten ze voor deze show een jurk. Een trenchcoat werd in vijven geknipt en zelfs oude, overgebleven proefmodellen met daarop met stift getekende zakken werden ­gebruikt.

Looks uit de laatste voorjaar/zomershow van Schueller de WaalBeeld Peter Stigter

Met deze nieuwe manier van werken heeft zowel Schueller als De Waal zichzelf verrast. Schueller: "Het was wel even een knop omzetten. Eerder wilden we ­namelijk alles perfect afwerken. Daar hadden we nu simpelweg de middelen niet voor, maar juist daardoor ­kwamen we tot een show die dichter bij ons staat dan ooit."

De Waal: "Stagiairs hebben nieuwe looks ontworpen, vriendinnen hebben in de show gelopen en door een spontaan berichtje aan zangeres Bea1991, waarin we schreven dat we haar muziek zo inspirerend vonden, maakte zij de soundscapes bij de show. Het was heel leuk om ieders visie op Schueller de Waal zo gepresenteerd te zien."

Egocentrische generatie
Schueller: "Die samenwerkingen kwamen tot stand door de grootschaligheid van deze show. Toen we hieraan ­begonnen, zeiden we: 'We kunnen dit nooit met z'n tweeën voor elkaar krijgen.' Bovendien dachten we: als dit van de grond komt, willen we het gebruiken om de inspirerende mensen om ons heen een platform te geven."

Dat is ook wat het duo, dat elkaar jaren geleden ontmoette als ontwerper bij Hugo Boss in Duitsland, aantrekt in ­hun thuisbasis Amsterdam. De Waal: "Amsterdam is ­superrelaxed en superdivers, maar wel heel klein. En dat is juist leuk, omdat je ­elkaar daardoor als ontwerper sneller opzoekt."

Schueller: "Ik denk dat dat een groot verschil is met de ­vorige generatie Nederlandse ontwerpers, die best egocentrisch werkte. Deze generatie - Camiel Fortgens, ­Sophie Hardeman, Schepers Bosman, Maison the Faux - belt elkaar om problemen te bespreken en elkaar te ­helpen." De Waal: "Er heerst hier een gevoel van: hé, we zijn best wel goed hier met z'n allen. Samen gaat het ons lukken om de Nederlandse mode internationaal op de kaart te zetten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden