'Amsterdams festivalcircuit staat wereldwijd op eenzame hoogte'

Wat begon als clubavond in wijlen club Mazzo op de Rozengracht, groeide uit tot een festival met 15.000 bezoekers op de NDSM-werf. Deze editie bestaat Voltt Loves Summer Festival tien jaar. Oprichter Bart Skils (41) is ondanks zijn drukke carrière als dj nog altijd nauw betrokken.

"Toen we net begonnen, trokken we er zelf op uit om flyers uit de delen in de Warmoesstraat en in platenzaken."Beeld Bart Skils

De voorbereidingen gaan gesmeerd, zegt Skils (echte naam: Bart Schils). 'Eindelijk is er eens een keer goed weer voorspeld. Dat mag ook wel, na al die jaren regen.' Voltt was meteorologisch gezien het Dance Valley van Amsterdam: altijd zeikweer. Nu zien de voorspellingen - zonnig, 24 graden - er een stuk beter uit. 'We moeten het lot natuurlijk niet tarten, maar dit is erg fijn.'

Ook aan deze editie heeft Skils ondanks zijn drukke dj-carrière - hij draait ieder weekend en dan vooral in het buitenland - keihard gewerkt. 'Het is zwaar om een carrière als dj te combineren met het organiseren van een festival. Sinds het einde van de winter vlieg ik ieder weekend de halve wereld over voor m'n gigs, terwijl ik doordeweeks fulltime bezig ben met het festival.'

Clubavond
Voltt begon eind jaren negentig als clubavond in club Mazzo op de Rozengracht. Daar draaide Skils, toen net begonnen als dj, de platen van onbekende dj's die hij ontdekte tijdens zijn werk in een platenzaak op de Zeedijk, Outland Records. Het feest in Mazzo was ongekend populair. Na de verhuizing naar Paradiso in 2001 volgde vier jaar later het festival op de NDSM-werf.

'Dat was toen een semi-gekraakt gebied waar geen andere festivals waren. Dat paste goed bij het rauwe, industiële karakter van Voltt.' Met het festival wilde Skils de concurrentie aangaan met Awakenings Festival, dat in die tijd zo'n beetje het enige technofestival was in Amsterdam en omstreken - anno 2015 een bijna onvoorstelbaar gegeven. Het lukte aardig. Het festival is van 1.750 bezoekers tijdens de eerste editie uitgegroeid tot een begrip in de festivalwereld, met jaarlijks 15.000 bezoekers.

'Er is in de tussentijd veel veranderd', zegt de 41-jarige Amsterdammer. 'Toen we net begonnen, trokken we er zelf op uit om flyers uit de delen in de Warmoesstraat en in platenzaken. We hadden geen idee wat het organiseren van een festival inhield. We vonden twee zaken belangrijk: goed geluid en een werkende bierpomp. Dat is nu ondenkbaar.'

Niet alleen Voltt, maar de hele festivalscene is veranderd, zegt Skils. 'Vooral ten goede, eigenlijk. Festivals zitten hier in alle opzichten goed in elkaar: qua programmering, maar ook productioneel. Overal ter wereld waar ik kom om te draaien, wordt het Amsterdamse festivalcircuit geroemd om z'n professionaliteit. We staat wereldwijd op eenzame hoogte.'

Concurrenten
In de afgelopen tien jaar heeft Voltt Loves Summer Festival er een flink aantal concurrenten bij gekregen. 'Destijds was er een handjevol festivals in Amsterdam, waarvan drie dancefestivals. Nu is er iedere week wel een dancefestival in de stad. Of ik dat hinderlijk vind? Nee, zeker niet. Door concurrentie wordt de kwaliteit alleen maar beter. Elke organisatie moet zich bewijzen om mee te kunnen spelen. Alleen de leukste concepten en beste producten zullen in de toekomst overleven.'

Voltt heeft zoals ieder jaar een sterke programmering, met headliners als Adam Beyer en Loco Dice, afgewisseld met relatief onbekende dj's als Objekt en Leon Vynehall. Door de groei van één naar zes stages kan het festival over de hele breedte programmeren, wat betekent dat het hele technospectrum aan bod komt. 'Ieder podium heeft een eigen gezicht. Dat vind ik belangrijk. Het is mijn taak als programmeur om het beste te boeken wat de scène te bieden heeft. Ik denk dat dat aardig is gelukt.'

Talent
Talent een podium geven is iets waar Skils veel waarde aan hecht. Tijdens een van de eerste edities boekte hij de Chileense dj Ricardo Villalobos, toen nog redelijk anoniem in de dancewereld, nu een absolute grootheid met gigs over de hele wereld. 'Ik vind dat het je hoofdtaak is als programmeur om een podium te bieden aan nieuwe dj's. Anders krijg je eenheidsworst en blijft het altijd maar draaien om dezelfde paar headliners. Dat is niet duurzaam, want het publiek vernieuwt iedere paar jaar. Een nieuwe generatie wil nieuwe muziek horen.'

Vanwege het jubileum is er zaterdag op het festivalterrein een expositie van 10 jaar Voltt en kunnen bezoekers gratis speciale Voltt-kaarten versturen. Verder zal het jubileum weinig aandacht krijgen. Want: 'De muziek blijft het belangrijkst. Daar gaat alle aandacht naar uit.'

Bart Skils liet het logo van Voltt op zijn onderarm tatoeëren.Beeld Bart Skils
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden