Amsterdams betaalbedrijf Adyen miljard euro waard na investeringsronde

Een miljardenbedrijf aan het Oosterdok. Met de grootste investeringsronde ooit voor een Nederlandse internetonderneming is het Amsterdamse betaalbedrijf Adyen een miljard euro waard geworden.

Beeld Adyen

Adyen heeft 200 miljoen euro opgehaald bij vier verschillende geldschieters onder leiding van de Amerikaanse groeikapitaalverschaffer General Atlantic - dat ooit ook Facebook steunde. Die hebben daarmee ruwweg een vijfde van het bedrijf in handen gekregen.

Adyen maakt het als mondiale internetkassa voor webwinkels en 'echte' winkels mogelijk betalingen uit de hele wereld te accepteren zonder dat ze klant hoeven te zijn bij het gebruikte betaalsysteem - of dat nu creditcards, digitale diensten als Paypal of banken zijn.

Virtueel betalingsverkeer
Evenmin hoeven winkeliers zich nog zorgen te maken in welke munteenheid wordt afgerekend. Wie vakantiepret bij Booking.com of Airbnb boekt, betaalt ongemerkt via Adyen. Groupon is één van de belangrijkste klanten van het bedrijf, muziekdiensten Spotify en Soundcloud laten al hun abonnementen via Adyen lopen en voor Facebook worden in 137 landen game- en advertentiebetalingen geregeld.

Adyen verleent aan nog 3500 bedrijven betaaldiensten, waaronder ook KLM, Vodafone of kledingverkopers Benetton, Mango en McNeill. Adyen werkt daarbij samen met betaalsystemen als Ideal, maar ook Apple Pay, Paypal, creditardgiganten Mastercard en Visa en alle lokale varianten op zulke diensten.

Tegelijkertijd beconcurreert Adyen sinds twee jaar die diensten - en de bijbehorende banken - met een eigen betaalnetwerk. Adyen heeft eigen pinterminals voor gebruik in 'echte' winkels, die het betalingsverkeer virtueel regelen.

Plannen voor uitbreiding
Dit jaar zal zo naar verwachting twintig miljard euro door de systemen van Adyen stromen. Van elke betaling strijkt het bedrijf één procent op. Adyen heeft zich daarmee opgewerkt tot een omzet die dit jaar naar verwachting rond de 120 miljoen euro zal uitkomen. Bij het bedrijf werken tweehonderd mensen.

Met het investeringskapitaal wil Adyen, dat al vestigingen heeft in onder meer Sjanghai en San Francisco, verder uitbreiden, maar vooral op zoek gaan naar klanten in nieuwe sectoren als gaming, de reiswereld, de reclamesector en logistieke dienstverlening.

Adyen werd in 2006 opgericht door Pieter van der Does - de huidige topman - en Joost en Arnoud Schuijff. Die richtten eerder, in 1997, Bibit op, het eerste online betalingssysteem ter wereld, en verkochten dat in 2002 voor honderd miljoen euro aan RBS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden