Update

Amsterdams bedrijf vindt kunstschatten Hitler: 'Er werd 8 miljoen gevraagd'

De kunstschatten uit de privécollectie van Adolf Hitler die gisteren werden teruggevonden, zijn mede dankzij drie Amsterdamse roofkunstjagers weer boven water gekomen. De vondst is het gevolg van maandenlang speurwerk van historicus Arthur Brand en zijn collega's Alex Omhoff en David Kleefstra van Bureau Artiaz uit Amsterdam.

Beeld getty

Die speurtocht begon in januari vorig jaar, toen Brand een e-mail toegespeeld kreeg waarin de Nederlandse tussenhandelaar Steven M. stukken uit Hitlers collectie te koop aanbood.

'Kunsthandelaren zijn meestal al jaren met dit werk bezig en weten dus veel van de materie, maar minder van moderne technologie', vertelt Brand. Zo ook M., woonachtig in Antwerpen. 'Hij bazuinde per e-mail rond dat hij nazikunst te koop had staan. Voor de metershoge beelden werd 8 miljoen euro gevraagd.' Toen er kleurenfoto's van de verloren gewaande Thorakpaarden bij het mailtje bleken te zitten, ging er bij Brand een belletje rinkelen.

Undercover
Door bestudering van beeldmateriaal van het einde van de oorlog ontdekten Brand, Omhoff en Kleefstra dat de bewuste Thorakbeelden vlak voor de val van Berlijn al niet meer in de tuin van Hitler's Rijkskanselarij stonden. En dus niet, zoals werd verondersteld, gesneuveld waren. Na een aantal ontmoetingen met M. stelde Brand vast dat het om de echte werken van Thorka ging.

Brand schakelde de Duitse politie in, die uiteindelijk op tien adressen op verschillende plaatsen in Duitsland huiszoekingen deed. 'Ze wisten er al twee jaar van, maar zaten op een dood spoor. Door onze tip konden ze vooruit.'

Bij de huiszoeking zijn bronzen beelden en granieten reliëfs teruggevonden die ooit zijn gemaakt voor het kantoor van Hitler in Berlijn. Er zijn acht verdachten in de zaak, in de leeftijd tussen 64 en 79 jaar oud. 'De werken zijn na de oorlog Duits staatsbezit geworden, dus is er sprake van heling op nogal grote schaal', zegt Brand.

Midden-Oosten
Als het e-mailbericht niet bij Brand op het bureau verschenen was, was de kunst volgens de kenner waarschijnlijk richting het Midden-Oosten verdwenen. 'Dan moet je denken aan oliemagnaten met erg veel geld. Ze hebben in zulke landen toch een iets andere perceptie van Hitler en het nationaal-socialisme dan wij hier'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden