Plus

Amsterdams Adyen woensdag meer waard dan 7 miljard

Met een beurswaarde van 7 miljard euro is het Amsterdamse betaal­bedrijf Adyen woensdag meer waard dan Air France-KLM, verzekeraar ASR of Philips Lighting.

Een telefoon met diensten van Adyen. Het Amsterdamse betaalbedrijf gaat naar de beurs in Amsterdam. Beeld ANP

Opbrengst
Gisteren werd de prijs voor een 'ad­yentje' definitief bepaald: 240 euro per stuk. De opbrengst van de beursgang komt daarmee vooralsnog op 947 miljoen euro, een bedrag dat kan oplopen tot boven het miljard.

Waar andere beursgangers de opbrengst veelal in de eigen groei steken, is het geld bij Adyen helemaal bedoeld om de bestaande aandeelhouders te plezieren.

Van de drie oprichters brengt Joost Schuiff de meeste aandelen weg; voor bijna 199 miljoen euro. Zijn broer, de huidige technologietopman Arnout Schuijff strijkt morgen 62,8 miljoen euro op. Topman Pieter van der Does houdt het op 46,8 miljoen. Het personeel kan onderling 130,8 miljoen euro verdelen.

Ook investeerders, goed voor bijna de helft van het aandelenbezit bij Adyen, delen mee. Daaronder prinses Mabel, die 43,2 miljoen euro aan de beursgang over houdt. Oud-staatssecretaris en ABN Amro-topper Joop Wijn - die een jaar geleden bij Adyen aantrad - mag nog niet verkopen, maar heeft na de beursgang een belang in het bedrijf dat 589.000 euro waard is.

Vaandeldrager
Nu Adyen voor 240 euro per aandeel aan 'Start' staat, is de beurswaardering voor het hele bedrijf net iets meer dan 7 miljard euro. Dat is ruwweg de helft van de waarde die ABN Amro op de beursvloer heeft, maar meer dan verzekeraar ASR.

Adyen troeft daarmee overbuurman TomTom (2 miljard) meteen af, maar is nog lang niet de vaandeldrager van de nieuwe economie in Amsterdam. Het Amerikaanse Booking Holdings dat voor 90 procent afhankelijk is van het Nederlandse Booking.com - is op de Nasdaq-beurs bijna 103 miljard dollar waard.

Tweede keer
Adyen betekent in het Sranantongo 'nogmaals'. In 2004 verkochten Van der Does en Schuijff met zakenpartners betaalbedrijf Bibit - dat pas echt pionierde met internetbetalingen - voor 90 miljoen euro aan RBS.

In 2006 volgde Adyen. Met de beursgang profiteren ook een aantal Bibitveteranen, die bij de start in Ad­yen ïnvesteerden, opnieuw mee.

Beoogde prooien
Maar cashen is niet de enige reden. Met de aanwezigheid op de beurs is het voor Adyen gemakkelijker grote klanten - de beoogde prooien van het bedrijf - over te halen.

Zo is het binnenhalen van veiling­site eBay begin dit jaar - een coup van jewelste omdat de Amerikanen hun 'eigen' betaaldienst PayPal er voor aan de kant zetten - volgens Het Financieele Dagblad gebaseerd op de belofte van een betaald aandelen­belang van 5 procent in Adyen. Op die voet kan Adyen vaker grote klanten paaien.

Uitzonderlijk
De beursgang is in veel opzichten bijzonder. De startprijs van 240 euro per aandeel ligt een factor tien hoger dan de emissieprijzen die normaliter voor een aandeel bij een beursgang op tafel moet worden gelegd. Dat maakt het aandeel voor particuliere beleggers minder interessant.

Ook de keuze voor Beursplein 5, waar het aantal techfondsen met een vergrootglas is te zoeken, is uitzonderlijk. De Nasdaq was logischer geweest, maar Adyen cultiveert zijn Amsterdamse wortels.

Voor de nieuwe aandeelhouders is het een belang dat bijna niet kan misgaan bij een nagenoeg schuldenvrij bedrijf dat vorig jaar op een omzet van een miljard euro 71,3 miljoen euro winst maakte.

Bedrijfsfilosofie
Adyen kent ook in de beurswereld zijn eigen publiek: het laat zich niets tot weinig gelegen liggen aan de gewone man. Alle aandelen zijn vooraf ondergebracht bij grote investeerders. Pas na morgen kan de particulier een 'adyentje' kopen aan het Damrak.

Dat sluit naadloos aan bij de bedrijfsfilosofie. Alhoewel uiteindelijk alles bij Adyen draait om de afrekenende consument, doet het bedrijf alleen zaken met de allergrootste bedrijven en banken.

Voor die verkopers - bedrijven als eBay, Netflix en Spotify - lost Adyen een lastig probleem op door alle verschillende betaalsystemen aan elkaar te knopen, of dat nu rivaliserende creditcards zijn, of niet-compatibele nationale betaalsystemen als Ideal. Zo is vorig jaar 108 miljard euro aan betalingen door het hoofdkantoor aan het Oosterdok gestroomd.

Vaker dan we denken komen we ongemerkt in aanraking met Ad­yen. Koop een bioscoopkaartje bij Pathé, boek een concert bij Ticketmaster, regel een taxi bij Uber of koop een hamburger bij Burger King of McDonalds, en op het afschrift staat heel decent: 'by Adyen'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden