Plus

Amsterdamprijs 2018: 'De verhalen zijn van nu'

Wie zijn de negen genomineerde kunstenaars en instellingen voor de Amsterdamprijs voor de Kunst? Het Parool stelt hen in deze serie voor, maar trapt af met juryvoorzitter Simone Weimans en AFK-directeur Annabelle Birnie.

Annabelle Birnie en Simone Weimans. Beeld Eva Plevier

In een kantoor van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) - organisator van de Amsterdamprijs voor de Kunst - in Pakhuis de Zwijger spreken AFK-directeur Annabelle Birnie, en juryvoorzitter en presentatrice van het NOS Journaal Simone Weimans over de lastige taak een selectie te maken uit circa vijftig voorgedragen namen voor de Amsterdamprijs voor de Kunst.

Birnie legt eerst uit waar het AFK voor staat. "Het AFK investeert in cultuur die het leven in de stad verrijkt, dat is ons motto. Dat betekent dat wij subsidies verstrekken voor projecten, en voor meerjarige regelingen, voor zo'n 140 instellingen van groot tot klein, zoals jeugdtheater De Krakeling en De Kleine Komedie."

"Voor de duidelijkheid: dat doen we dus niet met de negen genomineerden voor de Amsterdamprijs - wij zijn de organisator. Maar dat die negen genomineerden ons motto staven, mag duidelijk zijn."

Dit jaar is Simone Weimans juryvoorzitter van de Amsterdamprijs. Birnie: "Simone volgt Tracy Metz op, ze is voor twee jaar aangesteld. Clairy Polak was de voorganger van Tracy Metz, dus Simone staat in een mooi rijtje van krachtige vrouwen."

"We zijn ook bij haar uitgekomen omdat we zochten naar iemand die we nog niet heel veel kennen van jureringen en jury's, want we vinden het ook belangrijk dat iemand in deze context met een frisse blik kan opereren."

Vijftiende editie
Weimans: "Het heeft mij verbaasd dat ik gevraagd ben. Ik had nog nooit zoiets gedaan. Juryvoorzitter zijn van zo'n prijs, ik vind het nogal een verantwoordelijkheid, ook omdat er zo'n bedrag, drie keer 35.000 euro, aan vastzit. Kunstenaars kunnen echt vooruitkomen met zo'n bedrag, je kunt een stap maken, een ontwikkeling doormaken; een spannend proces om in te stappen."

Voor de Amsterdamprijs voor de Kunst kon ieder Amsterdammer zeggen wie hij wilde nomineren. Birnie: "Wij hebben al die nominaties en de onderbouwing bekeken en vervolgens een longlist opgesteld, die naar de jury is gegaan."

Weimans: "Op die longlist stonden zo'n vijftig namen. In eerste instantie dacht ik: hoe komen we hier in hemelsnaam uit? De diversiteit was zo enorm... En dan heb je nog die drie categorieën, vrij diffuus soms. Behoort een genomineerde tot de ene categorie of tot de andere?"

"Neem Jeffrey Babcock. Is dat Bewezen kwaliteit, omdat hij al zo lang bezig is, of Beste prestatie, omdat hij het al zo lang en zo goed doet? Of moet hij nog gestimuleerd worden? Lastig dus. Langzaam maar zeker kom je dan tot negen namen, en zij we allemaal heel erg tevreden over het eindresultaat."

Birnie zegt dat ze heel gelukkig is dat de jury met deze lijst genomineerden is gekomen in dit kroonjaar: het is de vijftiende keer dat de Amsterdamprijs wordt uitgereikt.

Weimans: "Wat voor ons ook heel belangrijk was, iets wat vooraf niet zozeer is uitgesproken, is dat er nieuwe verhalen werden verteld en nieuwe perspectieven werden getoond. En dat is er ook uitgekomen - denk aan namen als Red Light Radio, Nora Fischer, The Black Archives en Melanie Bonajo."

"Ik denk dat het ook de tijdgeest is. Op dit moment is er veel aandacht voor het dekoloniseren van musea. Nieuwe, de andere verhalen vertellen, The Black Archives is daar heel erg mee bezig. En dat grote musea daarover gaan nadenken: wat gaan wij hiermee doen, wat moeten wij hiermee, wat betekent dat voor ons?"

Weerspiegeling van de stad
Birnie: "Je ziet dat ook aan de nominaties, want The Black Archives heeft een nominatie in de categorie stimuleringsprijs gekregen. Dat betekent dat de jury hun wil stimuleren daar meer mee te doen, en het draagvlak voor die keuze voor de geschiedschrijving die zij beogen - een andere dan die voor hen is bepaald in de geschiedenisboeken - te verbreden."

Weimans: "Dat is echt een ontwikkeling die past bij deze tijd. En dat betekent voor mij dat het leeft in de stad, bij de Amsterdammers, dat mensen ook zien dat er iets moet veranderen. Dat dat in deze lijst met genomineerden is te zien, is heel goed en belangrijk."

Wie worden het?

15 oktober worden de drie winnaars van de Amsterdamprijs voor de Kunst 2018 bekendgemaakt. Die krijgen elk 35.000 euro en een kunstwerk van Frederik Roijé.

De negen kanshebbers: zangeres Nora Fischer, online radiostation Red Light Radio en archief voor zwarte geschiedenis The Black Archives (categorie Stimuleringsprijs), beeldend kunstenaar Melanie Bonajo, platform voor kunst en cultuur Framer Framed en filmprogrammeur/ cultureel activist Jeffrey Babcock (Beste prestatie), ­regisseur jeugdtheater Liesbeth Coltof, grafisch ontwerpstudio Experimental Jetset en stichting Thami Mnyele ­(Bewezen kwaliteit).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden