Amsterdammertje is geen oplossing voor foutparkeren

De gemeenteraad wil dat ze terugkomen: de amsterdammertjes. De paaltjes, voor vele Amsterdammers een bron van nostalgie, moeten voorkomen dat auto's op de stoep parkeren. Maar waren die stalen obstakels niet met een reden uit de grond getrokken?

Hoewel de amsterdammertjes bij de stad horen, zijn ze niet erg praktisch. Beeld anp

Het voorstel van Zeeger Ernsting (GroenLinks) om de Amsterdammertjes weer in ere te herstellen werd vorige week door de gemeenteraad aangenomen. De paaltjes moeten voorkomen dat auto's en bestelbusjes tijdelijk op de stoep parkeren en de doorgang belemmeren voor voetgangers, kinderwagens en rolstoelen.

Het klinkt logisch. Foutparkeren is een van de handhavingsprioriteiten van de gemeente. Hoewel hiervoor jaarlijks ongeveer vijftigduizend bonnen worden uitgeschreven, schatten foutparkeerders de pakkans als zeer klein in.

Illegaal parkeren goedkoop
Foutparkeren is namelijk geen fiscaal vergrijp, maar een overtreding. Oftewel: de scanauto's van Parkeerbeheer rijden straal aan de foutparkeerders voorbij. Alleen een handhaver kan een busje op de stoep op de bon slingeren. Dat terwijl de gemeente vorig jaar 250 handhavers heeft wegbezuinigd.

"De binnenstad in één grote laad- en losplek geworden. En de kans dat je daar gepakt wordt is net zo groot als het winnen van de staatsloterij," zegt logistiekexpert Walther Ploos van Amstel. "Een bekeuring kost ongeveer net zo veel als een dagkaart. Illegaal parkeren is dus veel goedkoper."

Einde
Een kleine twintig jaar geleden was het wethouder Guusje ter Horst die het einde van het amsterdammertje inluidde. De paaltjes kostten de gemeente honderdduizenden guldens aan onderhouds- en reparatiekosten per jaar en fietsers slalomden er rustig omheen.

De openbare ruimte moest 'leger'. De paaltjes werden uit de grond getrokken en vervangen door hogere en bredere stoepen. Niet paaltjes, maar strikte handhaving moest ervoor zorgen dat de stoep vrij bleef van ongewenst verkeer.

Overwinning voor de auto
Moord, werd het genoemd. Een overwinning voor de auto, die nu weer gemakkelijk even op de stoep parkeerde. Maar de gemeente was onverbiddelijk. Van de honderdduizend amsterdammertjes die er ooit waren, zijn er nu nog een paar duizend over.

Een fout, zegt Ernsting. Maar toch wordt het terugplaatsen van de amsterdammertjes sterk afgeraden door het college van burgemeester en wethouders. Volgens b. en w. staan de paaltjes scheef, roesten ze door en worden ze door verzamelaars ingepikt. Bovendien, zegt het college, is het erg verleidelijk om je fiets tegen zo'n paaltje te parkeren. Een situatie die nog steeds de stoep zou blokkeren.

Het paaltje met de andreaskruizen dat de gemeenteraad wil terugzien in het straatbeeld. Beeld -

Niet de oplossing
"We hebben een probleem, maar amsterdammertjes zijn niet de oplossing," zegt ook Ploos van Amstel. "Het terugzetten van die paaltjes maakt de stoep wel leeg, maar de busjes moeten nog steeds ergens stoppen. Mensen willen hun pakketje van Zalando en de boodschappen van de Albert Heijn, dus zullen de busjes gewoon op straat stil gaan staan."

Volgens Ploos van Amstel moet er eerder worden nagedacht over de vele bestelbussen. "Bedrijven zouden gedwongen moeten samenwerken of een stuk kleiner worden. Ook de handhaving moet strenger."

Wethouder Pieter Litjens (Verkeer) ziet de paaltjes ook niet zo zitten en wil zich vooral richten op het tweede deel van het plan van Ernsting: inzetten op betere handhaving en kijken naar de mogelijkheid dat scanauto's ook de foutparkeerders kunnen betrappen. De amsterdammertjes mogen dan bij de stad horen, erg praktisch zijn ze simpelweg niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden