Amsterdammers negeren verkeersregelaars en politielint

Amsterdammers hebben er een handje van politielinten en verkeersregelaars te negeren. 'Mensen denken dat het voor hen niet geldt.'

Een verkeersregelaar probeert de doorstroming op gang te houden tijdens de drukte op de Prins Hendrikkadebij het Centraal Station.Beeld Holandse Hoogte

In een Facebookbericht richtte de politie Centrum-Burgwallen zich dinsdagavond tot 'de meneer die per se de trein of bus moest halen', 'de moeder en kind die niet wisten dat het lint voor hen bedoeld was' en 'de bestuurder die kwaad werd omdat hij er niet door kon' en vraagt hen te bedenken dat er op die plek zojuist een man was overleden en een chauffeur zwaar getraumatiseerd was geraakt.

Mensen negeerden eerder die dag het rood-witte lint met daarop de woorden: Niet betreden politie.

Het is iets wat helaas regelmatig voorkomt, zegt een woordvoerder van de politie. "Er zijn mensen die denken dat die linten niet voor hen gelden, maar ze gelden toch echt voor iedereen. Ze worden immers niet voor niets gespannen." Het kan knap irritant zijn, zegt hij: "We hebben die ruimte nodig om ons werk goed te kunnen uitvoeren."

Zomervakantie
Ook op andere plekken lijken Amsterdammers moeite te hebben met stoptekens. Iets wat des te meer opvalt nu de stad op veel plekken is afgezet vanwege onder meer de 'zomerwerken': de extra wegwerkzaamheden gedurende de verkeersluwe zomervakantie.

Ook bij wegwerkzaamheden doen zich problemen voor. Daar waar de Zeeburgerstraat en de Czaar Peterstraat elkaar kruisen, werkten de stoplichten niet. Twee mannen in fluorescerende hesjes regelden in plaats daarvan 's ochtends vroeg het verkeer. Een platte hand omhoog is 'stoppen', wenken is 'gaan'. Niet ingewikkeld, toch leken veel weggebruikers er moeite mee te hebben. Stoppen blijkt lastig wanneer mensen op tijd op hun werk moeten zijn.

"Het zijn vooral voetgangers en fietsers," zegt Hicham Antmani, bij Traffic Service Nederland (TSNed) verantwoordelijk voor het werven, selecteren en plaatsen van verkeersregelaars in Amsterdam. "Iedereen heeft hier altijd haast."

Geregeld komen ze in aanraking met mensen die niet willen luisteren, zegt zijn collega Ashwin Berkhout, projecteigenaar van alle Amsterdamse afzettingen en omleidingen bij TSNed. "Wij moeten er gewoon voor zorgen dat er achter de hekken gewerkt kan worden."

Chagrijnige reactie
Soms blijft het niet bij een chagrijnige reactie. Het scheelde vorige week niet veel of één van de regelaars, aan het werk in de Ferdinand Bolstraat, had wat tenen moeten missen nadat een scooterrijdster het niet eens was met zijn stopsignalen en nét niet over zijn voeten reed.

In 2008 werd verkeersregelaar Willem van Koerten zelfs doodgereden bij Ikea vanwege zijn 'respectloze en zeikerige' optreden, zoals de man die hem aanreed zei in de rechtbank.

Daarom krijgen de regelaars een agressiecursus. Berkhout: "Rustig blijven en loyaal zijn, leren we. Ook als mensen vervelend worden."

Wie zich niets aantrekt van een politielint kan een bekeuring krijgen. Ook bij wegwerkzaamheden zijn weggebruikers verplicht de aanwijzingen op borden en van regelaars op te volgen. Antmani: "Maar als ze echt niet stoppen, moeten we ze door laten gaan, ook voor onze eigen veiligheid." "Tegelijk," zegt Berkhout, "kún je ze niet doorlaten, omdat er mogelijk een gevaarlijke situatie ontstaat." Veel regelaars willen dan ook in staat zijn zelf een boete uit te delen.

Gevaar voor eigen leven
Alleen al bij de Zomerwerken zijn ongeveer vijftig gecertificeerde verkeersregelaars ingezet. Een monitoringteam van gemeente, nood- en hulpdiensten en ov-bedrijven bekijkt dagelijks tijdens de ochtend- en avondspits de wegen en de veerponten en past waar nodig de bezetting aan.

Toch is de wegsituatie niet altijd helder. Amsterdammers klagen over onduidelijke gebaren, wegen die onnodig ver afgezet zijn en omleidingen met gevaar voor eigen leven.

Logistiek deskundige Walther Ploos van Amstel ziet ook die andere kant. "Er wordt op veel plekken tegelijk gewerkt en het is drukker in de stad. Dan is het belangrijk dat je je bij de planning meer verplaatst in de fietsers en voetgangers, anders ontstaan onbegrip en irritatie."

Is dat negeren typisch Amsterdams? "Iedereen is hier druk. Het moet allemaal nu, nu, nu," zegt Antmani. Maar echt ondergewaardeerd worden ze volgens Berkhout niet. "Amsterdammers waarderen het werk best, maar wel pas als alles af is."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden