Amsterdammers minder tevreden over taximarkt

De waardering van de Amsterdamse taxibranche daalt: de ritten vindt men te duur en de straatkennis van chauffeurs laat te wensen over. De wethouder trekt aan de bel.

Het Parool
Het aantal ingediende klachten was afgelopen half jaar ook hoger dan de voorgaande jaren. Beeld ANP
Het aantal ingediende klachten was afgelopen half jaar ook hoger dan de voorgaande jaren.Beeld ANP

Dat blijkt uit de halfjaarlijkse Taximonitor van de gemeente die dinsdag werd gepubliceerd. Slechts 58 procent van de respondenten gaf een voldoende aan de Amsterdamse taxibranche. Vorig jaar was dat nog 67 procent.

Het meest ontevreden zijn Amsterdammers over ritten in de 'opstapmarkt' - taxiritten die niet van te voren zijn besteld, maar benaderd bij een opstapplaats of langs de weg. Het aantal ingediende klachten was afgelopen half jaar ook hoger dan de voorgaande jaren.

Teleurstellend
Daarmee lijkt een einde te zijn gekomen aan de voorzichtige verbetering van de klanttevredenheid over de taxibranche. De afgelopen jaren werd de branche steeds iets beter gewaardeerd dan het jaar ervoor.

Wethouder Pieter Litjens (Verkeer) zegt de bevindingen zorgelijk te vinden. Dat net iets meer dan de helft van de respondenten een voldoende gaf aan de branche noemt hij 'teleurstellend'.

In de bijlage van het rapport geeft de wethouder aan dat Taxiprogramma van de Amsterdam wordt herzien. Naar verwachting wordt het nieuwe taxibeleid eind 2017 begin 2018 gepresenteerd.

Lees ook: Taxioverschot in Amsterdam: een taxistop of een strengere aanpak?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden