Amsterdammers lopen warm voor duurzame kleding

Nederlanders zijn niet de gemakkelijkste doelgroep om duurzame kleding aan te slijten. Toch is Studio Jux goed op weg.

Beeld Carlien Helink

Vanuit het hoofdkantoor in de Celebesstraat zijn Jitske Lundgren en Carlien Helmink van kledingmerk Studio Jux verantwoordelijk voor drie procent van de Nepalese kledingexport. Nou is die niet zo groot, maar toch: dat zijn al snel zestienduizend jurkjes, broeken en andere duurzaam geproduceerde kledingstukken per jaar.

Deze maand opende het merk een tijdelijke winkel op de Nieuwezijds Voorburgwal. 'Het is een onderzoek,' zegt Helmink. 'Om te kijken hoe het is eigen winkels te hebben, dat is namelijk een vak apart.'

Het bedrijf verkoopt zijn kleding al op 25 plekken in Nederland, waaronder Sukha op de Haarlemmerstraat, Charlie and Mery op de Gerard Doustraat en Guus op de Rozengracht. Maar ook via Wehkamp en in andere landen als Duitsland, Engeland, Zweden en Frankrijk.

Grotere afzetmarkt
Die verkoop in het buitenland kwam goed van pas omdat de Nederlandse consument toen Studio Jux in 2008 startte nog niet helemaal klaar was voor zoveel duurzaamheid. 'Van de verkoop in Nederland alleen konden we niet overleven. Door in het buitenland te verkopen, creëerden we een grotere afzetmarkt,' zegt Helmink. 'Duitsland is naast Nederland onze belangrijkste afzetmarkt.'

De Duitsers zijn een stuk conservatiever dan de Nederlandse consument, zegt Helmink. 'Hier worden modetrends beter gevolgd.'

Veel animo
Ze merkt dat er wel meer animo is voor duurzame kleding. Veel van de afzetkanalen waar Studio Jux zijn kleding verkoopt, bestaan korter dan het merk zelf. 'Daaraan merk je dat de populariteit van duurzame kleding toeneemt. Eerst waren er slechts een paar alternatieven.'

Doordat de kleding nu aan winkels wordt verkocht, heeft Helmink veel contact met winkeliers en niet zo zeer met de consument. Daar brengt de winkel, die in elk geval tot januari open is, verandering in.

Lees vandaag meer in Het Parool

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden