Amsterdammer Tom Roes (35) zocht in LA naar erfenis Back To The Future

Vanmiddag is het zover. Dan komt Marty McFly in Back To The Future II eindelijk aan vanuit 1985. Reden voor programmamaker Tom Roes (35) om in Los Angeles op zoek te gaan naar de erfenis van deze filmtrilogie.

Thomas Hogeling (links) en Tom Roes spelen een scène na voor hun documentaire Back to 2015Beeld Still

Daar sta je dan. Gekleed in een rode bodywarmer met een skateboard onder de arm op een grauw parkeerterrein in Los Angeles. Naast je staat een goede vriend van je met een lange witte jas aan en een witte pruik op zijn kop. Zo vond programmamaker Tom Roes zichzelf enkele maanden geleden terug. Met journalist Thomas Hogeling (29) speelde hij enkele scènes na uit de films Back to the Future I en II. 'Het leukste was toen we die skateboardscène nadeden bij de Burger King. Iets verderop was een stelletje dikke mannen van in de veertig precies hetzelfde aan het doen,' zegt Hogeling.

Het naspelen is een onderdeel van de documentaire Back to 2015 die Roes en Hogeling met vrienden Robert Sluys en Alexander Brouwers hebben gemaakt. In eerste instantie op eigen kosten, maar later besloot de VPRO bij te dragen om te kijken wat de nalatenschap is van de Back to the future-trilogie.

Als jongetjes zagen Roes en Hogeling hoe Marty McFly, gespeeld door Michael J. Fox, vanuit 1985 naar het verleden en de toekomst reisde. In deel II, uitgekomen in 1989, reist McFly vanuit 1985 naar 21 oktober 2015 - dat is vandaag. Vandaag om 4:29 pm moet McFly in de DeLorean-auto aankomen in Hill Valley.

'Ik moest daar echt iets mee. Ik zou mezelf voor de rest van mijn leven haten als ik dat niet had gedaan,' aldus Roes. 'Ik heb sinds ik die films heb gezien als jongetje, er wel een paar keer per jaar aan gedacht. En vorig jaar kwam ik er achter dat niemand in televisieland hier wat met die datum ging doen. Dus toen heb ik Thomas gevraagd of hij wilde meedoen.'

Impact
Op internet ligt dat anders. Op Facebook hebben meer dan 390.000 mensen aangegeven aanwezig te willen zijn bij de Marty McFly Welcome Party. Het toont de impact aan van de trilogie. Alhoewel trilogie. Deel III, uit 1990, waarin McFly naar het wilde westen reist, heeft toch niet dezelfde status als deel I en II. 'Deel drie is gewoon ruk,' vindt Roes. 'Die wordt door veel mensen genegeerd. Die voelde toch als een slap aftreksel van de eerste twee.'

Toch zijn het typische jarentachtigfeelgoodfilms waar veel mensen, toen nog kinderen en jong volwassenen, goede herinneringen aan bewaren. 'E.T, Back to the future I en II,' zegt Hogeling. Roes: 'Voor mij komt daar dan nog Indiana Jones bij.'

Eenmaal aangekomen in Los Angeles, was het project uitvoeren toch allemaal iets lastiger dan gedacht. Roes: 'We hebben iedereen gebeld, maar bijna niemand wilde ons hebben. Het was heel moeilijk om bijvoorbeeld Michael J. Fox of Christopher Lloyd (Doc Emmett Brown) te spreken. Hollywood bleek bureaucratischer te zijn dan gedacht. We wilden in eerste instantie ook veel meer op de techniek en toekomst gaan zitten - kijken wat er uit is gekomen - maar dan moet je in Sillicon Valley zijn,' zegt Hogeling. 'Maar no way dat kneusjes zoals wij daar binnenkomen.' Ook kijken bij Universal Studio's was lastig. Daarvoor moest zevenduizend euro worden afgetikt. 'Dat was voor ons onmogelijk, dus hebben we Robert met een camera op een toeristentour gestuurd.'

Uiteindelijk wisten de vier toch nog verschillende deuren te openen. Ze reden in een DeLorean rond, die in de films als tijdmachine wordt gebruikt - een man verhuurt een replica voor driehonderd dollar per uur - en ze bezochten een superfan met een museum aan spullen. 'Hij heeft ons ook in contact gebracht met schrijver en bedenker van de films, Bob Gale. 'Het was zo moeilijk om hem te spreken te krijgen, maar hij bleek zo'n aardige vent. Hij begreep ook dat wij het helemaal te gek vonden om het echte hoverboard vast te houden. Zo'n iconisch ding. Dat is toch waar je aan denkt bij Back to the future.'

Niks-aan-de-handfilm
Gale vertelde dat er in de afgelopen vijf jaar meer merchandise is uitgekomen voor de films dan in de twintig jaar daarvoor. 'Dat is nostalgie. Het is ook een echte lekkere niks-aan-de-handfilm,' aldus Hogeling. 'Mensen keken de film graag, niet zozeer omdat ze wilden weten hoe de wereld er uitziet in 2015, maar om te zien hoe het was toen hun ouders jong waren, of hoe hun leven zou zijn over dertig jaar. Het tijdreizen blijft binnen een scope van vijftig jaar, zodat je altijd dezelfde mensen ziet. Daar zit de humor en het verhaal in.'

Roes en Hogeling spraken ook met Claudia Wells, die in de eerste film Jennifer Parker, het vriendinnetje van Marty McFly, speelt. 'Daarna is ze eigenlijk gestopt met acteren,' vertelt Hogeling. 'Ze zat al niet in de tweede film. Ze heeft nu een kledingwinkel waarop staat: Jennifer Parker has a store. Zij melkt het helemaal uit, verkoopt handtekeningen voor twintig dollar.'

Veel mensen die ze hebben gesproken, waren niet zozeer bezig met dat het nu eindelijk 2015 is, vertelt Hogeling. 'Maar meer: het is nu 2015 en we kunnen nog even heel veel geld verdienen aan 1985 en 1989. In Amerika doen ze daar ook helemaal niet moeilijk over. Je zou kunnen zeggen dat wij erheen gingen om te kijken hoe 2015 eruit zou zien, maar de meeste mensen vertelden ons gewoon hoe fantastisch het was in 1985.'

Het is misschien wel de paradox van de film, zegt Roes. 'In 1989 dachten de makers vooral: 2015 wordt fantastisch. En nu het 2015 is, hebben ze het alleen nog maar over hoe geweldig het toen was.'

Back to 2015 gaat vanvond in première in Kriterion met aansluitend een Back to the future-feest. De documentaire is 25 oktober om 23.30 uur op NPO3, maar staat al online.

Tom Roes (links) en Thomas Hogeling (rechts) voor het huis waar in de films het gezin McFly woondeBeeld Eigen foto
Op een skateboard doet Tom Roes de openingsscène naBeeld Eigen foto
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden