Amsterdammer tegen Hema: stop verkoop plastic confetti
De Amsterdamse programmamaker Tom Roes probeert Hema over te halen geen plastic confetti meer te verkopen. 'Ik zag vier plekken in het park bezaaid met confetti.'
Roes schoot vorige week tijdens een verjaardagsfeestje met vrienden een confettikanon af op het Marineterrein in Oost. Hij schrok toen bleek dat de confetti niet van papier was gemaakt maar van plastic. 'We zijn een uur bezig geweest met opruimen,' schrijft hij in een Facebookbericht gericht aan Hema.
Milieuramp
Zondag kwam hij in het Noorderpark dezelfde rotzooi tegen. 'Ik zag vier plekken in het park bezaaid met confetti.' Dat niet iedereen de plastic confetti één voor één wil opruimen, kan hij zich wel voorstellen, zo schrijft hij op Facebook.
Hij roept Hema daarom op om de plastic confetti te vervangen door papier.
Roes: 'Ik snap dat jullie dit niet met opzet doen, en waarschijnlijk niet na hebben gedacht over de consequenties, maar kunnen jullie zo snel mogelijk het plastic vervangen voor papier? Dit staat garant voor een kleine milieuramp na verjaardagsfeestjes, en komt allemaal terecht in de magen van vogels en andere dieren. Niet echt een feestelijke gedachte.'
Sociale media
Daar lijken meerdere mensen het mee eens te zijn, want zijn bericht wordt flink gedeeld op sociale media. Presentator Cesar Razord deelde het bericht op Twitter met het bijschrift: 'Helemaal eens met wat @tomroes hier zegt'. Ook dat bericht kon rekenen op veel reacties en deelacties. Ecoprofessional Daniël Poolen laat zijn verbazing ook blijken. 'Ik zag het bericht op Instagram voorbijkomen en sta versteld dat Hema nog steeds plastic confetti verkoopt. Dat is toch een no-brainer.'
Hema heeft laten weten bezig te zijn met de ontwikkeling van een verbeterd product. In een schriftelijke reactie: 'We zijn al geruime tijd bezig met een milieuvriendelijkere vervanging van de inhoud van de confettikanon. We verwachten dit in 2019 in de winkels te hebben. Tot die tijd zullen we op onze website en op de verpakking van het huidige product duidelijker communiceren over de risico's van buiten gebruik.'
Lees ook: Kijk om je heen, dat plastic is echt óveral