Amsterdammer (27) neemt 'meer dan 50' lokale kranten in de maling

Is het mogelijk om landelijk bekend te worden door lokale media aan te schrijven? Dat vroegen Amsterdammer Thijs Meeuwsen (27) en compagnon Joep ten Hove (25) zich af. Ze namen de proef op de som en wat blijkt: het kan. Met een beetje creativiteit lukte het om vijfig gedrukte kranten in Nederland en België te halen.

Meeuwsen en Ten Hove stuurden een kant-en-klaar interview over hun project TV-idee.nl, dat al sinds vorig jaar bestaat, naar zo'n honderd redacties van lokale en regionale kranten in Nederland en België. Het enige dat werd veranderd, was de plaats waar ze uit afkomstig waren: van Bodegraven tot Edam en van Nederhorst den Berg tot Franeker. In het artikel zeiden de jongens uit de Kerkstraat te komen, 'want ieder dorp heeft wel een straat met die naam'.

Veel redacties hapten. Tot hun verbazing stond het door henzelf geschreven interview en de aangeleverde foto nog diezelfde dag op meerdere nieuwswebsites, vertelt Meeuwsen. 'Daar hadden we geen rekening mee gehouden. We hadden ons gefocust op kranten, waardoor het voor andere redacties via Google niet te vinden zou zijn dat we hetzelfde interview aan meerdere media hadden gegeven.'

Accenten
De vrienden waren bang dat ze nu snel door de mand zouden vallen. Eén keer googelen was voor een redacteur immers genoeg om argwaan te krijgen. Maar dat gebeurde niet. 'We kregen veel reacties van redacteuren die het interview graag wilden plaatsen. Sommigen belden wel voor aanvullende vragen en dan vervormden we soms onze accenten.'

Meeuwsen verbaast zich erover dat redacteuren hun namen niet even door de zoekmachine haalden. 'Eén eindredacteur belde en zei dat hij niets meer aan het interview hoefde te veranderen. Dat zelfs een eindredacteur niet de moeite neemt om wat research te doen, vind ik bizar.'

Bij de Gooi & Eemlander en nog een paar kranten vielen de jongens wel door de mand. 'De journaliste van de Gooi & Eemlander die ons zou interviewen had zes artikelen over ons uit andere kranten meegenomen. Dat was gênant. We probeerden ons er eerst uit te lullen, maar we kregen snel door dat zij wél research had gedaan.'

1,1 miljoen mensen
Maar bij ongeveer vijftig lokale en regionale kranten lukte het om het interview gedrukt te krijgen. Volgens een berekening van Meeuwsen hebben ze een bereik van 1,1 miljoen mensen gehaald in 368 dorpen. 'Dat is meer dan sommige landelijke kranten.'

Meeuwsen en Ten Hove bedachten de actie voor hun online programma Bucket Boys. Daarvoor willen ze samen met kijkers een 'bucket list' afwerken. Iedereen kan daarvoor zijn wensen insturen en de jongens zullen ook hun eigen bucketlist afwerken. Beroemd worden was één van hun eigen wensen, aldus Meeuwsen. 'We wilden kijken of dat zou lukken. Landelijke media zou niet lukken en gewapend de NOS-studio binnenlopen is al eens gedaan, dus hebben we het geprobeerd via de lokale media.'

Met succes, dus. Zoals Meeuwsen zelf zegt: ze zijn nu 'landelijk lokaal' bekend.

Joep en Thijs stonden in de Stadskrant van Edam..Beeld -
..het nieuwsblad van Bodegraven..Beeld -
..De Heraut, het nieuwsblad voor Lansingerland, en nog veel meer.Beeld .
Thijs Meeuwsen (links) en Joep ten Hove maken de stand op: tientallen lokale kranten hebben hun verhaal gepubliceerd.Beeld Eigen foto
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden