Amsterdam wil meer pakketvervoer door de grachten
De gemeente wil meer bedrijven vinden die pakjes via boten in de binnenstad afleveren. Daarmee moeten opstopingen aan land worden voorkomen.
De gemeente is daarover in gesprek met 'een aantal partijen'. Welke dat zijn, wil wethouder Pieter Litjens (verkeer en vervoer) nog niet zeggen.
Maar onder meer wordt gesproken met PostNL die een deel van zijn pakkettenbezorging naar het water wil verplaatsen. Het postbedrijf wil daar elektrische boten voor gebruiken.
De aankondiging gaat voorbij aan de partijen die al sinds jaar en dag via het grachtenwater distribueren. Daaronder lokale vervoerders als Mokum Mariteam, die onder meer afval van horeca via het water vervoert, Rederij Kees en rederij Blom.
Pakjesboot
Pakketvervoerder DHL vaart al bijna twintig jaar door de grachten met een pakjesboot voor de levering van postpakketten, een omgebouwde rondvaartboot. Ook baat brouwerij de Prael een Bierboot uit, die de aan- en afvoer van fusten en dozen bier verzorgt.
Probleem bij het vervoer van vracht over het water is dat de meeste grachtenmuren te hoog zijn en het neerleggen van steigers vrijwel overal door de gemeente is verboden. Volgens een woordvoerder van wethouder Litjens is de gemeente in principe bereid te kijken naar zulke overslagpunten. "Maar alleen op plekken waar dat echt mogelijk is."
Daarnaast wil de gemeente op vier plekken distributiepunten aanleggen, voor de overslag van goederen op de boten bij het Food Center, Riekerpolder, Nieuwe Vaart en aan de Duivendrechtsevaart.
Lees ook: Hoe verwerkt de stad straks 100.000 pakketten per dag? [+]