Amsterdam werkt als een magneet voor Chinezen

Nederland en specifiek Amsterdam werken als een magneet voor toeristen en ondernemers uit China. En de groeiende populatie Chinezen profileert zich hier meer en meer. Zo pakken ze komende week in Amsterdam en Den Haag uit met het Chinees Nieuwjaar, een feest dat steeds meer Nederlanders meevieren.

Met een traditionele leeuwendans viert de Chinese gemeenschap van Amsterdam het Chinees Nieuwjaar. Beeld anp

Het aantal Chinese toeristen in Nederland steeg vorig jaar met 18 procent tot een kwart miljoen. De helft daarvan verbleef in Amsterdam. NBTC Holland Marketing verwacht dat het aantal Chinese toeristen dit jaar opnieuw met 18 procent kan groeien. Daarbij komt dat het aantal Chinezen dat zich in Nederland vestigt de afgelopen tien jaar is verdubbeld. Ruim een kwart van hen is ondernemer, veelal in de horeca.

Deze economische voorspoed wordt vrijdagavond gevierd met het Chinees Nieuwjaar op de Dam in Amsterdam. 'China is hot en dat heeft alles met economische ontwikkelingen te maken waar iedereen een graantje van meepikt', zegt organisator en horecaondernemer Won Yip. 'Tien jaar geleden was het feest nog vrij onbekend en werd het kleinschaliger gevierd. Nu leeft het meer en vragen mensen al in januari naar de datum.'

In Den Haag wordt het Chinees Nieuwjaar zaterdag gevierd met de traditionele drakendans in het stadhuis, gevolgd door een optocht. In Rotterdam gaat de viering dit jaar niet door uit geldgebrek.

Vlaggetjes
In Amsterdam pakken ze het grootser aan dan ooit, onder meer met een vuurwerkshow op het dak van hotel Krasnapolsky aan de Dam. Daar zijn veel bedrijven gevestigd die profiteren van de Chinese motor. Zo heeft Gassan Diamonds 30 procent van de omzet te danken aan Chinese toeristen, in 2013 was dit nog 25 procent. Op basis van de verzoeken van de sponsoren verwacht Yip dat het feest op de Dam een traditie zal worden.

Op zaterdag volgt een optocht in de Chinese wijk, bij de Nieuwmarkt en op de Zeedijk. Volgens Yip kan Chinatown best wat meer leven gebruiken. Voorzichtig formuleert hij: 'De eerste en tweede generatie Chinezen zijn al terug in China. De derde generatie Chinezen woont elders en verspreid, zoals in Almere of Hoofddorp.' De Chinese gemeenschap is minder hecht geworden, vindt de ondernemer. 'Dat zien we ook aan de toeristenstroom. Vroeger kwamen ze in grote groepen en volgden ze de reisleider met het vlaggetje, nu is het wat losser.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden