Amsterdam vijf dagen middelpunt van dancewereld

De industrie staat tijdens het Amsterdam Dance Event nauwelijks op de dansvloer, daarom is er publiek. Foto Het Parool Beeld
De industrie staat tijdens het Amsterdam Dance Event nauwelijks op de dansvloer, daarom is er publiek. Foto Het Parool

De komende vijf dagen zwerven op het Amsterdam Dance Event dj's, boekers, managers, eigenaren van labels en andere goudzoekers langs de grachten en kiezen uit meer dan 700 acts in ruim veertig clubs.

Na een zomer vol zonnig festivalgeweld is het herfstige Amsterdam de aangewezen plek voor de Algemene Dance Beschouwingen. Na veertien edities mag ADE zich het belangrijkste Europese dancefestival noemen - een steeds sterker wordende magneet voor alles en iedereen die wat met house, techno en aanverwante subgenres te maken heeft.

Voor professionals ligt de nadruk ligt op serieuze zaken. ''Voor ons is dit het begin van een nieuw jaar,'' aldus Anouschka Ehrl van Beyond Bookings. Ze vertegenwoordigt onder anderen dj's Roog, Greg van Bueren en ex-voetballer Glenn Helder (tegenwoordig actief als drummer en percussionist) en heeft een overvol balboekje voor de komende dagen. Overdag zal ze vooral te vinden zijn in Felix Meritis, het kloppende hart van de conferentie. ''Ik heb concrete afspraken voor festivals en evenementen in het komende jaar.''

Het ADE is dé mogelijkheid om alle contacten weer aan te halen en de mensen die je vaak alleen via de mail spreekt weer eens te ontmoeten. ''Voor onze nationale dj's is het interessant om op ons eigen feestje in Club NL te draaien. Dat is een kleine, intieme lokatie waar je ook rustig met elkaar kunt praten.''

Veel labels en boekingskantoren geven feesten om hun eigen artiesten te showcasen. Zoals Anna Agency, agent van onder anderen Marco V, Hardwell en Benjamin Bates, dat ook op donderdag een eigen avond in de Escape organiseert. Jose Woldring: ''Je bent het hele jaar bezig met het promoten van je artiesten, via internet of promo cd's, maar dat je de artiesten uit je stal live kan laten zien heeft meteen meer impact.''

Ze weet dat door het schier oneindige aantal feestjes de geïnteresseerde partijen niet de hele avond blijven hangen. ''Maar als je je contacten een persoonlijke uitnodiging stuurt, komen ze echt wel even langs.'' De kunst van het grote zaaien en paaien. De meeste evenementen zijn een soort etalage gericht op mensen uit de industrie en publiek. ''Daar hebben wij ook een beetje voor gekozen. Het is bekend dat de industrie niet echt op de dansvloer staat, daarom is het belangrijk dat er ook publiek aanwezig is zodat het ook leuk is voor de dj's. Om het zo laagdrempelig mogelijk te houden, vragen we geen entree aan de deur.''

Woldring noemt de Network Bash in De Duif op donderdagavond een belangrijke bijeenkomst tijdens het ADE.

''Het wordt georganiseerd door een aantal grote partijen en je moet daar gewoon even twee uurtjes rondlopen om je gezicht te laten zien.'' Mede daarom heeft Kostijn Egberts, manager van De Jeugd van Tegenwoordig en labeleigenaar van Magnetron Music, er voor gekozen om dit jaar geen eigen avond te organiseren. Hij heeft tijdens de Network Bash een showcase met drie artiesten die elk niet langer dan een kwartiertje optreden.

''Daarna kom ik er wel weer overheen met een cd'tje en een praatje. De Network Bash is ook een ons- kent-ons-muziekindustrieding, maar de drank is gratis. Dus iedereen is er.''

Verder heeft hij zijn artiesten verspreid over avonden waar ze beter in de muzikale context passen, zoals op woensdagavond tijdens Katapult in Studio 80. ''Ik heb de hele dag al afspraken en het kost ontzettend veel tijd en geld en stress om dan ook nog zelf iets te organiseren.''

Vorig jaar had hij zelf nog een avond in de Flexbar, die wel succesvol was. ''Maar het aantal zakenmensen dat je daar naar toe krijgt, is heel klein. Zeker als er niet een echt aansprekende naam staat. Eigenlijk geef je dan weer een feestje voor wie er toch al geregeld komen.''

Locatie is koning, ook tijdens het ADE. ''De mensen waar het om gaat, hangen in het centrum. Je moet idealiter in een straal van anderhalve kilometer rond Felix Meritis zitten.'' Zo'n feestje is leuk, maar uiteindelijk gaat het toch om zaken doen.

''Ik wil het liefst zo veel mogelijk Chinezen, Japanners en Amerikanen spreken waar ik een deal mee kan maken. Ik wil met mijn artiesten de wereld in.'' (SANDER KERKHOF)

www.ade.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden