Amsterdam verbiedt tweetaktmotor in grachten

Amsterdam verbiedt per 1 januari 2017 tweetaktmotoren voor plezierboten. Amsterdammers moeten op zoek gaan naar een schonere motor voor hun boot. Wie nog een tweetaktmotor heeft riskeert een boete.

Redactie
Per 1 januari 2017 zijn tweetaktmotoren verboden in Amsterdam Beeld anp
Per 1 januari 2017 zijn tweetaktmotoren verboden in AmsterdamBeeld anp

Amsterdam hoopt met het verbod op een verbeterde luchtkwaliteit en een verbetering van de gezondheid van Amsterdammers. "Daar streven wij naar," aldus wethouder Udo Kock.

In een tweetaktmotor wordt een mengsel van olie en benzine verbrand. Onderzoek van TNO wijst uit dat tweetaktmotoren zorgen voor veel meer luchtverontreiniging dan viertaktmotoren, zoals fijnstof, koolstofmonoxide en koolwaterstof.

Waternet
Waterbeheerder Waternet zal het verbod actief handhaven. Naar schatting zijn er nog 1.000 tot 1.500 boten met een tweetaktmotor. Booteigenaren worden per brief geïnformeerd in mei en december.

Waternet organiseerde eerder bijeenkomsten om eigenaren van de bootjes te informeren. Dat de tweetaktmotoren vanaf 2017 uit den boze zijn is al sinds 2013 bekend.

In 2013 wilde het stadsbestuur de tweetaktmotoren per 2015 weren van het Amsterdamse water. Na klachten van booteigenaren dat dit te snel ging, kregen ze tot 2017 respijt.

Het gaat bijna alleen om buitenboordmotoren en dan vooral oudere types. In 2005 waren de tweetaktmotoren al grotendeels uit de handel genomen.

Andere voertuigen
De stad maakt ook op andere terreinen werk van het weren van vervuilende voertuigen. Tweetakt brommers en scooters hangt ook een verbod boven het hoofd in de hele gemeente, per 2018.

Daarnaast is er het voornemen om per 2018 oude taxi's te weren uit het gebied binnen de Ring en ten zuiden van het IJ.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden