Amsterdam vaart wel bij evenement

© ANP Beeld
© ANP

De Gay Pride is zeer lucratief voor de stad. Vorig jaar bracht het evenement naar schatting 15 tot 20 miljoen euro op. Aan media-aandacht kwam daar nog 8,1 miljoen euro bij.

En dat tegen een investering van 2,1 miljoen, waarvan tien procent subsidie van de gemeente was. Dat heeft organisator Pro Gay laten berekenen voor het verslag over 2010.

Het jaar daarvoor was de opbrengst nog groter. In 2009 trok de botenparade door het goede weer een recordaantal van 560.000 bezoekers, waardoor de geschatte economische waarde piekte op een totaal van 35 miljoen euro.

'Congresgangers zitten vaak de hele dag in de congreshal, eten en drinken daar en slapen in het hotel,' zegt Pro Gayvoorzitter Irene Hemelaar. 'Onze bezoekers spenderen hun vakantiegeld in de stad.'

De Kamer van Koophandel Amsterdam en toerismebureau ATCB bekijken dit soort cijfers met argwaan. "Het is nattevingerwerk,' zegt een woordvoerder van ATCB. 'Het is wel zeker dat het voor de stad enorme waarde heeft. De mooie plaatjes gaan via sociale media de hele wereld over.'

'Evenementen zijn op zich al een belangrijke impuls voor de stedelijke economie,' zegt econoom Dick Freling van de Kamer van Koophandel Amsterdam, 'maar het indirecte effect van de Gay Pride is nog belangrijker. De stad wordt neergezet als een beeldmerk van tolerantie en veiligheid. Vooral in creatieve bedrijfstakken wordt dat als een graadmeter gezien voor de keuze van hun vestigingsplaats.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden