Amsterdam stelt reorganisatie uit

De sanering van het Amsterdamse ambtenarenapparaat is uitgesteld. Ook de proef met één gemeentelijk dienstenloket in Nieuw-West per 1 april voor bijvoorbeeld een uitkering en een bouwvergunning begint pas later.

null Beeld anp
Beeld anp

Dat is Centrale Ondernemingsraad van de gemeente Amsterdam overeengekomen met de gemeentesecretaris, Arjan van Gils. Ook het aantal te schrappen ambtenaren in de stad - bijna vierduizend tussen 2010 en 1018 - is onzeker. De partijen hebben afgesproken de plannen voor de grote reorganisatie eerst zorgvuldig door te nemen.

Dit vertelden de ondernemingsraden en de vakbonden gisteren in de Zuiderkerk aan driehonderd ambtenaren. De Centrale Ondernemingsraad weigert commentaar. De Abvakabo en de gemeente bevestigen het uitstel. Intussen willen alle fracties die onderhandelen over een nieuw gemeentebestuur nog meer bezuinigingen op ambtenaren.

Per onderdeel
De gemeente bevestigt dat het voorgenomen besluit wacht op advies van de ondernemingsraad. Ambtenaren ontvangen niet op 1 april een brief van de gemeente met hun nieuwe functie, zoals eerder aangekondigd. Afgesproken is dat het nieuwe reorganisatieplan, waarbij vrijwel alle ambtenaren een nieuwe baan krijgen en alle leidinggevenden opnieuw moeten solliciteren, nu eerst per onderdeel opnieuw wordt uitgewerkt.

Fred Bos, onderhandelaar van de Abvakabo, zegt dat Amsterdammers hebben overlegd met Rotterdamse collega's, die eerder een reorganisatie doorvoerden. Die was eveneens bedacht door Van Gils, die toen gemeentesecretaris in Rotterdam was. Bos: 'Wij hebben het advies gekregen geen reorganisaties goed te keuren voordat details bekend zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden