Amsterdam start meldpunt Woningcheck

Scheuren in het plafond of kapotte kozijnen? Bij het meldpunt Woningcheck kunnen bewoners de gemeente voortaan informeren over achterstallig onderhoud aan hun woning.

Wordt een probleem als schimmel niet door de verhuurder opgelost dan kan de bewoner terecht bij het meldpunt.Beeld Mats van Soolingen

Mensen kunnen sinds dinsdag beroep doen op het meldpunt wanneer er bijvoorbeeld sprake is van lekkages, kapotte ramen, slechte fundering of betonrot.

Dit soort problemen kunnen volgens de gemeente zorgen voor onveilige situaties, ratten of schimmel, met het risico op gezondheidsklachten.

Omdat in de praktijk blijkt dat de problemen na contact met de verhuurder of vve niet altijd worden verholpen en er niet altijd een oplossing wordt gevonden, biedt de gemeente hulp.

Oplossing
De klacht komt terecht bij het betreffende stadsdeel, die de klacht beoordeelt. Vervolgens kan worden doorverwezen naar steunpunt !Woon. Ook kan de woningeigenaar een termijn opgelegd krijgen waarbinnen hij de problemen moet oplossen. Werkt dit niet, dan kan de gemeente een boete opleggen.

'Iedereen in Amsterdam heeft recht op een goede woning, ongeacht de dikte van je portemonnee. Ik wil dat alle mensen hulp kunnen krijgen bij het oplossen van problemen wanneer ze afhankelijk zijn van de medewerking van een huisbaas,' aldus wethouder Laurens Ivens (Wonen).

Lees ook: Schimmel in huizen is hardnekkig: 'De kinderen worden ziek'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden